Een dak dat het in Nederland begeeft vanwege het gewicht van een pak sneeuw. Door de milde winters van de afgelopen jaren klinkt dat onwerkelijk en is dat, zeker zo in mei, best moeilijk voor te stellen. Toch is het nog maar goed twee jaar geleden (in februari 2021) dat exact dat bij het sorteercentrum van FedEx Express in Duiven gebeurde.

Het personeel dat op het moment van het dakdrama in de hal aan het werk was, bleef gelukkig ongedeerd. Zijn opluchting daarover en dankbaarheid daarvoor laat Martin Gussinklo een aantal keer blijken tijdens de preview van het vernieuwde complex dat aan de vakpers is gegund. Overigens raakte bij sloopwerkzaamheden aan het pand vorig jaar wel een bouwvakker gewond bij een val van de tweede verdieping.

Gussinklo is de gastheer en vraagbaak bij het persmoment in de internationale road hub, zoals FedEx Express de locatie noemt. Als senior vice president Europe Road Netwerk valt de vestiging in Duiven onder zijn verantwoordelijkheid.

FedEx Express combineerde de hernieuwbouw van het grote sorteercentrum in Duiven met een moderniserings- en verduurzamingsslag.

Strategisch belangrijke plek

Bij de rondleiding geeft Gussinklo aan dat van de 24.000 vierkante meter grote sorteerhal alleen de muren zijn blijven staan bij de hernieuwbouw. Overwogen om elders een nieuwe hub neer te zetten, heeft het bedrijf niet, benadrukt hij: “We zitten hier in het centrum van de ‘Blue Banana’, vlakbij de Duitse grens en de snelwegen A12 en A50. Strategisch gezien een belangrijke plek. De hub in Duiven is verbonden met de 27 andere road hubs die wij in Europa hebben. Daarmee vormt ‘Duiven’ de kern van ons Europese dienstenaanbod.”

In een interview met Logistiek.nl geeft de senior vice president van FedEx’ Europees wegennetwerk aan dat het geringe aanbod van locaties voor nieuwbouw, en de huidige hoge bouwkosten, ook een rol speelden bij dat besluit.  

De door Gussinklo genoemde ‘Blauwe Banaan’ is overigens het verstedelijkte en welvarende gebied dat van Liverpool in Engeland naar Milaan in Italië loopt. Het dankt die bijnaam aan zijn kromme vorm en de kleur van de vlag van de Europese Unie. Er zijn ook bronnen die naar ‘blue collar’ verwijzen als het om de kleur gaat. Met die term worden in het Engels (fabrieks)arbeiders wel aangeduid.

Wedijveren

In de sorteerhal in Duiven verwerkt FedEx Express zowel pakketten als vracht voor (uitsluitend) b2b-klanten. “Voor de vernieuwing was dat ook al zo”, vertelt Gussinklo. “FedEx Express is de enige in Europa die beide binnen één netwerk kan aanbieden.”

De road hub waar hij zijn gasten doorheen leidt, werd voor de herbouw altijd aangeduid als de grootste (van FedEx) in Europa. Nu wedijvert die locatie om die titel met de nieuwe hub van het pakketbedrijf in het Noord-Italiaanse Novara. “Die vestiging opent in juni. De totale verwerkingscapaciteit in Duiven is nu meer dan 200.000 pakketten per dag. Dat is ruim drie keer zoveel als voorheen. Die toename is te danken aan onze nieuwe state-of-the-art sorteermachine.”

Die installatie is van de Duitse fabrikant Beumer en heeft samen met de conveyor (transportband) een lengte van 700 meter. De sorter heeft gemiddeld vier minuten nodig om een pakket, van aankomst tot eindpunt, te verwerken.

Stiller en lichter

De nieuwe sorteermachine produceert vergeleken met vorige 20% minder geluid. Buiten de processen en technologische vernieuwingen is dat, zeker voor mensen die weten hoe het voorheen was, een van de grootste verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie in de hal. Gussinklo: “Dat is het eerste wat opvalt, hoe stil het is en hoe licht het is geworden met de nieuwe ledverlichting.”

Aan het lage geluidsniveau dragen ook de elektrische vorkheftrucks bij die nu in het sorteercentrum rondrijden. Van die voertuigen heeft FedEx er in de nieuwe situatie ook veel minder nodig, 30 in plaats van 75. Dat komt omdat ze alleen nog worden ingezet voor de verwerking van vracht. Het gedeelte in de hal waar dat plaatsvindt, heeft de onderneming gescheiden van het pakketverwerkingsdeel. “Die splitsing zorgt voor zowel meer veiligheid als efficiëntie, omdat er nu minder vorkheftruckbewegingen nodig zijn.”

Zelfde hoeveelheid mensen

Die sterke toename in efficiency komt ook tot uiting in het aantal medewerkers. Ondanks de verdrievoudiging van de capaciteit is dat met ruim 400 namelijk gelijk gebleven. Het gaat daarbij volgens Gussinklo om 270 vaste medewerkers en 140 personen met een los dienstverband. “Met dezelfde hoeveelheid mensen kunnen we nu veel sneller en meer afhandelen. Van maandag tot en met vrijdag hebben we een 24 uurs operatie met drie ploegen per dag en op zaterdag is er alleen een ochtenddienst.”

Alle vernieuwingen die FedEx in Duiven doorvoerde, stonden voor het dakdrama nog niet op de planning, geeft hij bij het persbezoek aan. Het pakketbedrijf besloot van de nood een deugd te maken en de herbouw te combineren met een moderniserings- en verduurzamingsslag (ledverlichting binnen en buiten, elektrische hefttrucks, zeventig zonnepanelen met een maximaal vermogen van 35.000 kWp). “We zijn extra blij dat we onze verbeterde faciliteit kunnen heropenen in het jaar dat FedEx 50 jaar bestaat. Dat maakt dat jubileum nog specialer.”

One FedEx

Wereldwijd staat FedEx in zijn jubileumjaar aan de vooravond van een ingrijpende reorganisatie. Dat werd kort voor de officiële heropening van de road hub in Duiven bekendgemaakt door het concern. Onder de naam ‘One FedEx’ moeten alle dochterondernemingen van de FedEx Corp, op een na (FedEx Freight), met elkaar fuseren en samen verdergaan als Federal Express Corp. Dit moet een besparing van een kleine vier miljard euro gaan opleveren.

Lees ook: Deel vloot FedEx over naar HVO