Cometto tilt de zwaarste ladingen

trailers voor windmolens van cometto

Met de groei van het aantal windmolenparken in Europa is er volop werk aan het vervoer van de onderdelen voor de windmolens. Altijd in uitzonderlijke afmetingen, dus werk aan de winkel voor de zwaartransportbedrijven. Voor hun uitrusting kunnen zij onder meer terecht bij Cometto, een bedrijf binnen de Faymonville-groep. Cometto breidde zijn programma onlangs uit met de BladeMAX1000, een hefinstallatie met een draagvermogen van 1.000 ton. In dezelfde serie levert Cometto hefinstallaties voor rotorbladen met laadvermogens van 650, 800 en 1.000 ton. De fabrikant wijst erop dat het niet alleen het grote laadvermogen is wat de BladeMAX1000 bijzonder maakt. De installatie is zeer flexibel in het oppakken en draaien van de bladen, om ze vervolgens op een trailer of een zelfrijdende module te leggen. Bij alle manoeuvres met de rotorbladen is de stabiliteit gegarandeerd door een gepatenteerd stabiliteitscontrolesysteem. Als resultaat van het uitgekiende tilsysteem kan de BladeMax werken zonder extra contragewichten, wat tonnen aan gewicht bespaart. 

Trailers van D-Tec nu ook voor Duitsland

lzv trailers d-tec

Trailerbouwer D-Tec introduceerde in samenwerking met Van der Most Transport de eerste lzv-combinatie die zowel geschikt is voor het rijden in Nederland als in Duitsland. Naast de technische aanpassing die nodig is voor het rijden in Duitsland kent de nieuwe lzv ook een lager leeggewicht. De combinatie van D-Tec is geschikt voor 3 x 20 ft containers of 1 x 20 ft en 1 x 40 ft container. Het voorste deel bestaat uit een Combidolly met daarachter een Flexitrailer, Portmaster of een 40 ft chassis. “De ene klant gebruikt de lzv voornamelijk als combinatie, terwijl de andere klant veel wisselend werk heeft en soms ook alleen de tweede oplegger inzet voor transport. Die flexibiliteit is voor sommige klanten heel belangrijk”, aldus D-Tec-directeur Gerrit van Vlastuin. 

“In combinatie met een lichtgewicht vast 40 ft-chassis van D-Tec hebben we het optimum bereikt qua leeggewicht met een besparing van 1.500 kilogram ten opzichte van onze andere lzv-combinaties”, aldus Mark van der Most van Van der Most Transport. “Deze gewichtsbesparing was noodzakelijk om een lzv-combinatie ook geschikt en interessant te maken voor transporten naar Duitsland. Dit heeft onder meer te maken met het beperkte maximumgewicht in Duitsland (44 ton) voor intermodaal transport. Wij vinden het belangrijk om op de trajecten waar lzv’s zijn toegestaan deze nieuwe lzv ook te benutten. Het grote voordeel van een lzv-combinatie is dat we meer lading mee kunnen nemen en dat de CO2-uitstoot circa 30 procent lager ligt dan bij een reguliere combinatie.”

Eigen ontwikkeling

D-Tec zelf ontwikkelt en produceert al ruim dertig jaar containerchassis en (mest)tanktrailers. Het containertraileraanbod van de trailerfabrikant bestaat uit onder andere de bekende Flexitrailers en Combitrailers die worden afgezet in heel Europa. De tanktrailers van D-Tec zijn ontwikkeld voor de Europese mest- en biogasmarkt met een uitgebreid aanbod aan opties. De laatste jaren werkt de fabrikant hard aan de ontwikkeling van D-Tec-kippers, om hiermee een bredere markt te bedienen. De nieuwe kippers van D-Tec onderscheiden zich met een laag leeggewicht en zijn zowel in staal als aluminium verkrijgbaar. Wie naar de IAA, gaat, zal daar de trailers van D-Tec kunnen vinden.

Innovatie

Iedere fabrikant schermt op de IAA met de term ‘Innovatie’. In 2022 zijn de vernieuwingen vooral gericht op bijdragen aan het milieu en duurzaamheid. Bij de bouwers van trailers is dat terug te zien in de aandacht voor de stroomlijn van hun producten en het energiegebruik voor koeltrailers. Schmitz Cargobull toonde vorig jaar al een nieuwe serie trailers waarvan de hoogte en dus luchtweerstand eenvoudig kan worden aangepast aan de mate van belading. Een eenvoudige bediening van systemen moet bijdragen aan het gebruik in de dagelijkse praktijk en voorkomen dat dure oplossingen ongebruikt blijven. 

Een ander voorbeeld van innovatie is het nieuwe containerchassis van Krone. Containerchassis zijn bij chauffeurs berucht om het werk dat het kost om het chassis op maat te maken van de container die moet worden geladen. Krone toont op de IAA een concept dat aan dit tijdrovende en smerige werk een einde moet maken. Onder de naam Box Liner eLTU 50 Traction Automatic presenteert de fabrikant een geautomatiseerde uitvoering van een containerchassis. Met enkele drukken op knoppen in de cabine van de truck, kan de chauffeur aangeven welk formaat container wordt geladen en elektromotoren zorgen dan voor de gewenste configuratie. Een innovatie die het werk als chauffeur absoluut aantrekkelijker maakt. Belangrijk op deze overspannen arbeidsmarkt.

Faymonville ModulMAX zorgt voor extra grip 

trailers faymonville

In de wereld van het zwaartransport is Faymonville een van de bekendste buitenlandse fabrikanten. Om tot die top te blijven horen, ontwikkelt Faymonville zijn producten steeds verder. Een recente toevoeging die op de IAA zijn onthulling beleeft, is de ModulMAX AP – M. Dit is een modulaire zwaartransporttrailer gecombineerd met een zelfrijdende transportmodule (SPTM). Om zware ladingen in zwaar of geaccidenteerd terrein goed te kunnen verplaatsen kunnen de assen van de SPTM worden aangedreven. In- en uitschakelen van deze assen kan tijdens het rijden gebeuren, tot een snelheid van 40 km/u. Indien ingeschakeld levert dit een extra trekkracht op van 1.270 kN. De SPTM kan ook losgekoppeld van de trailer werken, bijvoorbeeld in krappe werksituaties. Daarmee zegt de fabrikant een unieke ‘2 in 1’oplossing aan te bieden. Faymonville levert de ModulMAX AP – M in drie verschillende varianten. Eén is vooral bedoeld voor zware transporten over lange afstanden over de weg waar de module vooral bedoeld is om de trekker te assisteren om een gemiddeld hoge snelheid te kunnen handhaven. De tweede uitvoering is de standaardversie. Deze wordt ingezet op een mix van ongeveer 20/80 tussen op de weg- en in-sitemissies. Deze versie zorgt voor een perfecte combinatie tussen trekkracht en werksnelheid. De laatste versie is bedoeld voor de echt zware transportmissies wanneer het nodig is om een hoge trekkracht te krijgen. Daarbij is een hulpsnelheid van 15 km/u voldoende. Deze modules kunnen worden gekoppeld aan diverse trailertypes. 

Kögel vergroot het voordeel van multimodaal transport

kögel oplegger

De aandachttrekker op de stand van Kögel is de Curtainsider Light Plus Rail, een lichtgewicht trailer voor weg en spoor. Traditioneel zijn opleggers die geschikt is voor railtransport, zwaarder dan normale trailers. Dit komt door de verstevigingen voor het oppakken van het voertuig met de kraan. Door zijn geringere nuttig laadvermogen levert normale trailers, die geschikt is voor railtransport, feitelijk maar een klein milieuvoordeel op. Om dat voordeel groter te maken, moet het eigen gewicht van de trailer omlaag. En daar hebben de ingenieurs van Kögel werk van gemaakt. De oplossing vonden zij in het gebruik van hogesterktestaal. Dankzij deze staalsoort is het mogelijk de materiaaldiktes te verminderen terwijl het robuustheid van het voertuig gelijk blijft. Met alle beschikbare Light-opties is de volledig operationele Light Plus Rail beschikbaar met een eigen gewicht vanaf 5.750 kilo. Daarmee resteert een groot nuttig laadvermogen en dus een groot milieuvoordeel wanneer een vervoerder zijn trailers (deels) over het spoor laat vervoeren.

Containers snel en goed gezekerd

Met de Multi Container Stop (MCS) introduceert Kögel een licht en handig systeem voor de zekering van containers op wissellaadchassis. Het systeem voldoet aan de DIN EN 12642-norm, is eenvoudig (intuïtief) te bedienen en is bovendien veel lichter dan de momenteel gangbare systemen. De eenvoudige bediening resulteert volgens Kögel in een tijdbesparing tot zo’n 50 procent bij het zekeren van de container.

Naast deze fysieke producten levert Kögel de gebruiker ook belangrijke diensten rond de trailers onder de verzamelnaam Kögel Allround. Daarmee bestrijkt de fabrikant het hele scala aan diensten met toegevoegde waarde gedurende de gehele levenscyclus van de getrokken eenheid, vanaf de aanschaf tot de terugname van de gebruikte trailer. Met dit aanbod kan Kögel zijn klanten volledige kostenzekerheid en service te bieden. 

Elektrificatie

Enkele jaren geleden introduceerde Krone zijn elektrische traileras. In die as is een generator opgenomen, die tijdens het afremmen van de combinatie inschakelt en stroom gaat opwekken. Die stroom wordt opgeslagen in een accupakket en tegelijkertijd vertraagt de generator de trailer en draagt dus bij aan de remactie. De opgewekte stroom kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor de koeling van de trailerinhoud waarvoor dan geen motorenergie van het trekkende voertuig nodig is. Helemaal energiebesparend is de as als de generator optreedt als elektromotor. Hij helpt dan mee de trailer aan te drijven. Krone meldt dat deze as inmiddels klaar is om in serieproductie te worden toegepast. De Nederlandse bouwer Kraker is met een vergelijkbaar concept bezig via het consortium yDrive. Dat project verkeert nog in de proeffase.

Noviteit van Kraker Trailers op de IAA

oplegger tekening kraker

Van de Nederlandse trailerbouwers ook Kraker Trailers op de IAA te vinden met twee bijzondere voertuigen. De eerste is meteen een grote noviteit. Dat is de nieuwe E-Force, een hybrideschuifvloertrailer die bijdraagt aan de reductie van CO2. De trailer verkeert is het laatste stadium van ontwikkeling en op de IAA is het prototype te zien. Bij de E-Force wordt energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen in een batterij en gebruikt voor de aandrijving van de middelste as tijdens acceleratie. Ook kan met de opgeslagen energie de vloer worden aangedreven. Dit levert een brandstofbesparing op van 10 tot 20 procent en een navenante reductie van CO2-uitstoot.

Lees ook: Consortium yDrive voor ontwikkeling elektrische aandrijflijn

K-Force Side Doors

Naast deze noviteit toont Kraker de nieuwe K-Force Side Doors. Deze biedt met z’n twee scharnierende zijdeuren van elk 6,2 meter breed uitkomst bij het transport van lange of ondeelbare ladingen. Pallets en bigbags laden en lossen verloopt door de zijdeuropening en bulklading gaat via de bovenkant de K-Force Side Doors in. Die bulkvracht lost de schuifvloer snel en eenvoudig. 

IAA première voor de Krone eTrailer

trailer van krone

De grote aandachtrekker op de IAA bij Krone is zijn eTrailer. De fabrikant claimt dat een vervoerder met deze techniek 20 tot 40 procent CO2-uitstoot kan reduceren tijdens het rijden. De kern van het systeem is een traileras waarin een elektromotor/generator is opgenomen. Bij het afremmen van de combinatie slaat de generator elektrische energie op in een accupakket en dat helpt de trailer te vertragen. Bij het accelereren drijft de unit de trailer aan en bespaart zo op motorenergie van de trekker. De opgeslagen energie kan ook worden gebruikt voor de koeling van koeltrailers. Krone benadrukt de energiewinst wanneer de combinatie wordt getrokken door een 100 procent elektrische trekker. Voor een doeltreffende koeling is Krone een samenwerking aangegaan met Liebherr, een gigant op het gebied van koeltechniek, onder de naam Celsineo. 

Samen met Carrier bouwt Krone een koeltrailer die geheel in zijn eigen energiebehoefte voorziet. De volledig elektrische Carrier Vector HE 19 wordt van energie voorzien door stroom die is opgewekt tijdens het remmen. Een gunstig bijeffect van deze koeling is de lagere geluidsemissie van het koelsysteem, dat vooral tijdens nachtleveringen een belangrijke rol speelt bij het voldoen aan de piekvoorwaarden.

Helemaal passend in deze tijd is het uitgebreide pakket telematicadiensten dat Krone aanbiedt, dat varieert van systeemonafhankelijke planningssystemen tot bandenspanningscontrolesystemen.

Rationalisering: MAX Trailer bouwt maatwerk in serie

opleggers van max trailers

De grote Duitse trailerbouwers lieten al jaren zien dat zij de prijzen van hun producten fors konden drukken door in grote series te werken. Dat werkt zolang de klanten goed worden bediend met serieproducten. Een sector waar nooit sprake was van seriebouw, was het exceptioneel transport. Dat bestaat immers uit kleine series en klanten met heel specifieke wensen. Tien jaar geleden doorbrak Faymonville dit uitgangspunt, door met seriebouw van trailers te beginnen voor deze bijzondere transportsector. Faymonville richtte hiervoor een apart merk op: MAX Trailer, met een grote nieuwe fabriek in Polen. De vakwereld had er eerst weinig vertrouwen in, zo beaamt Mario Faymonville, product manager bij MAX Trailer. Inmiddels kreeg MAX Trailer een stevige voet aan de grond in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk is het de ambitie van de fabrikant om te groeien in zowel verkoopcijfers als in afzetgebied. Daarmee toont MAX Trailer aan dat zelfs in het exceptioneel transport, veel kan worden gestandaardiseerd. En dat drukt de kostprijs.

Hoe Schmitz Cargobull de laatste druppels brandstof bespaart

schmitz cargobull oplegger

Schmitz Cargobull introduceerde vorig jaar zijn EcoGeneration, en volgens de fabrikant is de belangstelling voor deze voertuigen gestaag gegroeid, terwijl de vraag naar aerodynamische opleggers met schuifzeil een echt succesverhaal werd. Gezien de hoge brandstofkosten zoeken transportbedrijven voertuigen en technische oplossingen die bijdragen aan lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot. Met de schuifzeilen van de aerodynamische EcoGeneration biedt Schmitz Cargobull een innovatief en duurzaam voertuigconcept, dat zowel milieuvriendelijk is als de kosten voor de transportsector verlaagt. 

Schmitz Cargobull biedt drie verschillende versies van de EcoGeneration aan. De EcoFIX laadbak is de oplossing voor het transporteren van horizontale, platte en zware goederen, zoals staal en papierrollen. Met zijn gereduceerde gewicht en vaste achterzijde biedt het voertuig een totale fronthoogte van 4 meter. Uitgerust met het juiste dekzeilontwerp, vormt het voertuig met geoptimaliseerd laadvermogen een brandstofbesparend alternatief dankzij het lagere gewicht en het aerodynamische ontwerp.

De EcoFlex heeft een flexibel verstelbaar eind stuk. Bij maximale uitbouw heeft hij een totale hoogte van 4 meter aan de voor- en achterzijde. Tegelijkertijd past de hoogte van het gordijn zich aan de carrosserie aan met de mogelijkheid om de achterkant flexibel omhoog te brengen wanneer de volledige laadruimte niet wordt gebruikt.

De laatste telg in de EcoGenerationlijn is de EcoVarios. Dit is de optie voor grootvolumetransporten en de auto-industrie, bijvoorbeeld bij het transport van drie gestapelde palletkooien. Zowel het voorste als het achterste deel van de carrosserie kan flexibel worden aangepast. Deze variant biedt een binnenhoogte van 3 meter en een totale hoogte van 4 meter. Deze trailer zorgt voor brandstofbesparing wanneer de volledige binnenhoogte van drie meter niet nodig is.

Een recente toevoeging aan deze trailers is het Power Curtain-schuifzeil. Dit systeem kent geen zeillatten waardoor de bediening sneller en eenvoudiger gaat. Het zeil blijft mooi strak, waardoor brandstof wordt bespaard. De structurele sterkte van het Power Curtain is gecertificeerd volgens DIN EN 12642 Code XL. Optioneel kan de opbouw ook worden uitgevoerd conform het drankencertificaat en DL-richtlijn 9.5. Geïntegreerde dekzeillussen zorgen voor een eenvoudige manier om de lading aan de achterzijde vast te zetten.

Digitalisering

De tijd dat een trailer een eenvoudig samenstel van stalen balken met assen eronder was, lijkt achter ons te liggen. Steeds vaker voorzien fabrikanten de opleggers van elektronica die het gebruik van het voertuig kunnen optimaliseren. Als meest elementaire stap noemen veel fabrikanten de bandenspanningsmonitoring. Maar digitalisering kan veel verder gaan, zo bewijst bijvoorbeeld Krone. Onder de naam ‘Krone Intelligent Transport Solutions’ (Kits) toont de fabrikant een reeks nieuwe technologieën en diensten gebaseerd op een fabrikantonafhankelijk platform. Kits verschaft bijvoorbeeld informatie aan de belader over plaats van zijn lading, de koeltoestand of dat de de deuren zonder toestemming zijn geopend. De wagenparkbeheerder krijgt voertuiginformatie over de toestand van koelapparatuur en bandenspanning. Dankzij de samenwerking met partner Shippeo was Krone de eerste trailerfabrikant die ETA-voorspellingen kon geven op basis van gegevens uit de trailer.

Turbo Hoet Heavy Duty Plateau van TheTruckCompany

trailers thetruckcompany

Een nieuw product op de Nederlandse trailermarkt is de Turbo Hoet Heavy Duty Plateau-oplegger die speciaal is ontwikkeld voor de Benelux-markt. Door jarenlange innovatie en intensieve samenwerking met de eindgebruikers is er een multifunctionele en ‘hufterproof’ oplegger ontwikkeld die volgens de fabrikant klaar is voor jarenlang intensief gebruik. Zoals de naam al aangeeft kent de trailer een robuuste bouwwijze maar toch een relatief laag eigen gewicht. De trailer is voorzien van onder meer twaalf paar 5 tons-sjorogen en uitsparingen in de zijkant voor nog meer vastzetmogelijkheden, elf paar rongpotten, een hardhouten vloer en een robuust stalen kopschot met optioneel een slimme opbergmogelijkheid voor de rongpalen. 

TheTruckCompany is een relatief jonge onderneming in de transportwereld. Het bedrijf ontstond in 2013 uit de Turbos Hoet Groep en is groot in de verkoop en aankoop van gebruikte trucks, trailers en bestelwagens, en de verkoop van nieuwe opleggers met importeurschappen van bekende merken, en de productie en verkoop van de eigen Hoet-trailer. Deze wordt in serie gebouwd of op maat gemaakt voor de klant. TheTruckCompany is onder meer actief in Nederland, België en Frankrijk, maar ook bijvoorbeeld in Afrika.