“Wij willen graag een voortrekkersrol vervullen in de transitie naar duurzaam en elektrisch transport”, vertelt Bernard Duivenvoorde, eigenaar van Duivenvoorde Transport. “Om steeds meer goederen efficiënt, maar ook zo schoon en veilig mogelijk te leveren, hebben wij in 2019 Logi Connekt opgericht. Vanuit een hub in Zoeterwoude verzorgen we de stad- en regiodistributie in de regio 071 met zero-emissietransportmiddelen. Slim, schoon en zuinig zijn daarbinnen leidend en een elektrische vrachtwagen die veel kan vervoeren op een zeer efficiënte en zuinige manier sluit daar uitstekend op aan.”

Opladen bij de klant

Voor het opladen heeft Duivenvoorde Transport een eigen laadpunt waar de elektrische Volvo-truck voornamelijk ’s nachts wordt opgeladen. Daarnaast gaat de transporteur gebruikmaken van de laadinfra die geïnstalleerd wordt bij het distributiecentrum van Hoogvliet in Bleiswijk. “Hier zullen we overdag bijladen, bijvoorbeeld tijdens het laden of lossen”, zegt Duivenvoorde. “Op het distributiecentrum ligt een groot aantal zonnepanelen waardoor de elektrische vrachtwagen overdag grotendeels met groene stroom kan worden bijgeladen.”

Meerkosten elektrische trekker

Over de meerkosten voor een elektrisch voertuig is bij Duivenvoorde Transport goed nagedacht. “We horen vaak dat elektrisch rijden kostenverhogend werkt. Maar dat hoeft niet. Natuurlijk zijn elektrische trucks nu helaas nog duurder dan dieselmodellen, maar door effectief samen te werken en verschillende transportbewegingen beter te bundelen naar het afleverpunt kunnen we de kosten voor leveranciers en klanten toch betaalbaar houden.”

Levering Volvo FH Electric 4x2

De intentieverklaring voor de Volvo FH Electric 4x2-trekker werd onlangs getekend door Duivenvoorde Transport. De officiële order wordt naar verwachting dit voorjaar getekend, waarna de truck in het najaar wordt geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

Over Duivenvoorde Transport

Duivenvoorde Transport is van een klein familiebedrijf in 1937 uitgegroeid tot een professioneel transportbedrijf dat zich richt op het bevoorraden van supermarkten en het vervoeren van groente, fruit, bloemen en planten naar van en naar veilingen. Het wagenpark bestaat uit 37 voertuigen: vijftien trekkers, twaalf bakwagens en tien zogenoemde kettingauto’s voorzien van een kettingsysteem waarmee containers op- of afgezet kunnen worden vanaf de grond of het laadperron.

Lees meer:
Op weg naar emissievrij transport
De overheid stimuleert de inzet van duurzaam transport, maar hoe pak je dat aan?