Financieel fitte werknemers zijn productiever, mobieler en gelukkiger. Daar is een werkgever dus bij gebaat. Hoe geef je als werkgever je werknemers een helpende hand bij geldzorgen en geldzaken? Hoe herken je signalen van geldproblemen, hoe maak je deze bespreekbaar en waar kun je naartoe doorverwijzen in anonimiteit met ondersteuning van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL)? Deze vragen stonden centraal tijdens een webinar over het onderwerp ‘financieel fitte medewerkers’. Tijdens dit webinar sprak Daphne van Paassen, adviseur duurzame inzetbaarheid bij STL, hierover met Nienke Oostra, budgetcoach bij De Sociale Raadsvrouw.

Meer verzuim door geldproblemen

Het aantal mensen met financiële problemen neemt toe. Maar liefst 60 procent van de werkgevers heeft werknemers in dienst met financiële problemen. Dit aandeel zal naar verwachting alleen maar groter worden. Werknemers met financiële stress of schulden hebben meer kans op schade, ongevallen en diefstal. Ook is er een relatie met stress en ziekteverzuim. Werknemers met financiële zorgen verzuimen gemiddeld negen dagen per jaar. Een groot deel van hen heeft geen hulp ingeschakeld. Alle reden dus voor werkgevers om hiermee tijdig aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dit?

geldproblemen budgetcoach de sociale raadsvrouw nienke oostra
Nienke Oostra: “Het kan écht ingewikkeld zijn, als iemand bijvoorbeeld zijn zorgverzekering zes maanden niet heeft betaald."

Te weinig geld

Volgens Oostra kan een leidinggevende bepaalde zaken signaleren en de medewerker informeren over mogelijke hulp in de vorm van budgetcoaching via bijvoorbeeld de nieuwsbrief. “Ook zou een werkgever één keer per jaar een soort toeslagen- of belastingspreekuur kunnen houden om het gesprek op gang te krijgen. Het is belangrijk om een veilige omgeving en vertrouwen te creëren, de basis voor een goed gesprek. Dan is het gesprek, dat vaak als erg lastig wordt ervaren, minder moeilijk. Het gesprek kun je dan aangaan als onderdeel van het functioneren van de medewerker, na het opvangen van signalen. Dat kunnen zijn: schade rijden, stress, verzuim en loonbeslag en het aanvragen van een voorschot. Dit laatste duidt erop dat de werknemer in ieder geval tijdelijk te weinig geld heeft. Het advies is dan wél om te onderzoeken of het uitbetalen van een voorschot de oorzaak van het probleem wegneemt.” 

Lees ook: Wees zuinig op je personeel

Budgetcoaching

Een werknemer kan ook nog altijd de inzetbaarheidscheck van STL invullen, die hier is te vinden. Verder kan een werkgever een budgetcoach inschakelen voor de werknemer met financiële problemen. Oostra: “Een budgetcoach gaat samen met de medewerker een oplossing zoeken met de schuldeisers. Onze taak is inzicht, overzicht en uitzicht bieden naast het coachen op het gedrag, ook bij het aflossen van de schulden. Het kan écht ingewikkeld zijn, als iemand bijvoorbeeld zijn zorgverzekering zes maanden niet heeft betaald. Dan komen er meer partijen om de hoek kijken en heeft iemand hulp van een budgetcoach nodig. Mét hulp kan het meevallen. Een plan maken duurt gemiddeld vijftien uur, het hele traject kan een jaar duren, met een maandelijks contactmoment. Dus mijn advies is: maak het probleem bespreekbaar en schakel hulp in voor medewerkers met financiële problemen, want dit levert medewerkers op die trots zijn en die uitzicht hebben op een toekomst.”

Meer informatie

Kijk hier voor meer informatie: bit.ly/3TlMqpY en bit.ly/3EHIFXA. STL biedt de eerste acht uur budgetcoaching kosteloos aan voor bedrijven en werknemers die SOOB afdragen.