De nieuwe Mercedes-Benz eVito Gesloten Bestelwagen verschilt in veel opzichten van zijn voorganger, terwijl volgens de fabrikant de beproefde eigenschappen zijn behouden. Hij beschikt over de bekende elektrische aandrijflijn die de voorwielen aandrijft en heeft een piekvermogen van 85 kW. De gesloten bestelwagen heeft een watergekoelde AC-boordlader met een laadcapaciteit van maximaal 11 kW. Dat betekent dat hij voorbereid is op het laden met wisselstroom (AC), bijvoorbeeld op bedrijfsterreinen, bij depots of bij openbare laadpalen. 

Snel opladen in 35 minuten

Het nieuwe model kan worden opgeladen via de CCS-laadaansluiting die zich links in de voorbumper bevindt. Dankzij het standaardlaadvermogen van maximaal 80 kW kan de accu van de eVito bij een DC-snellaadstation in ongeveer 35 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. De accu heeft een bruikbare capaciteit van 60 kWh en maakt een bereik van 280 kilometer (WLTP, gecombineerd) mogelijk. In de stad kan dit oplopen tot 330 km (WLTP)1,2.

Recuperatieniveaus eVito

De nieuw eVito Gesloten Bestelwagen biedt nu ook verschillende recuperatieniveaus om de batterij tijdens het rijden op te laden. De bestuurder kan de sterkte van de recuperatie naar wens aanpassen via de schakelpaddles achter het stuur. De functie Dauto zorgt voor een zeer efficiënte en comfortabele rijstijl. Deze functie volgt het adagium ‘vooruitziend rijden en energie besparen’, door gebruik te maken van de informatie van de veiligheidsassistenten en vervolgens de sterkte van de recuperatie realtime aan te passen aan de situatie. Het systeem biedt bovendien de keuze uit drie rijprogramma’s waarbij tijdens het rijden met een druk op de knop kan worden gekozen tussen maximaal comfort en maximale actieradius. De accu is in de ondervloer geplaatst, voor een volledig bruikbare laadruimte met een volume tot 6,6 m³. De bestelwagen is te bestellen in twee verschillende lengtes: 5.140 millimeter en de extra lange 5.370 millimeter. 

Elektrische mobiliteit

"We zijn verheugd dat we met de nieuwe Mercedes-Benz eVito elektrische mobiliteit voor nog meer toepassingen bereikbaar maken. Dankzij de grotere actieradius bieden we nu ook een oplossing voor emissievrij transport in voorstedelijke en landelijke gebieden", zegt Klaus Rehkugler, vicepresident Sales & Marketing van Mercedes-Benz Vans. "Als we kijken naar de uitrusting, de leasetarieven en overheidssubsidies, dan is de eVito op het gebied van TCO in veel gevallen gelijkwaardig met een conventioneel aangedreven Vito. Elektrische mobiliteit is dan ook een realistische optie voor de dagelijkse praktijk."