Het signaal dat cybersecurity een ver-van-mijn-bedverhaal is, zouden we niet moeten horen helaas…. Hackers zijn altijd geïnteresseerd in de wereld van transport en mobiliteit. Niet alleen omdat mobiele voertuigen zelf een gewild doelwit zijn voor hackers, maar ook omdat cybercriminelen op diverse manieren invloed kunnen hebben op de wereld van voer- en vaartuigen. TLN gaf in 2022 al aan dat meer dan 40% van de logistiekbedrijven te maken heeft gehad met cybercriminaliteit. (https://transportlogistiek.nl/branche/beleid/cybercriminaliteit-ook-in-transport-en-logistiek-is-de-mens-vaak-zwakste-schakel/)

Maar waar hebben we het eigenlijk over bij cybercriminaliteit? Houden criminele hackers zich bezig met de besturing van mijn voer- of vaartuig? Zou kunnen, maar het aanvalsspectrum is echt veel breder dan dat:

  • Het hacken van vlootbeheersystemen: met mogelijk ongeautoriseerde software kunnen criminelen toegang krijgen tot gevoelige gegevens, operaties verstoren of routes manipuleren.
  • Het compromitteren van telematica en connectiviteit in moderne vrachtwagens, zodat hackers de werking van de vrachtwagen kunnen verstoren, de verzonden gegevens kunnen manipuleren of zelfs controle kunnen overnemen over kritieke voertuigfuncties.
  • Verstoringen in de toeleveringsketen.
  • Diefstal van lading: cybercriminelen kunnen transportbedrijven targeten om informatie te verkrijgen over waardevolle ladingzendingen, waardoor ze diefstal van lading effectiever kunnen plannen en uitvoeren.
  • Ransomware-aanvallen waarbij hackers kritieke systemen versleutelen en betaling eisen voor de decryptiesleutel, kunnen elke sector beïnvloeden, inclusief de transportsector.
  • Transportbedrijven slaan aanzienlijke hoeveelheden gevoelige gegevens op, waaronder klantinformatie, chauffeursgegevens en financiële gegevens. Een datalek kan leiden tot identiteitsdiefstal en financiële verliezen, en juridische gevolgen hebben.
  • Bedrijfsspionage: in de afgelopen twee jaar heeft de transport- en mobiliteitssector hier in toenemende mate mee te maken gehad (gekoppeld aan toegenomen Russische activiteit en marge van de oorlog in de Oekraïne).

En dan zijn er nog de ontwikkelingen rond autonome en semi-autonome voertuigen, hierbij wordt het potentieel voor cyberaanvallen nog significanter. Als hackers controle krijgen over de besturingssystemen van deze voertuigen, kunnen ze ongevallen veroorzaken, transportnetwerken verstoren of losgeld eisen voor het vrijgeven van de controle.

Indien een of meerdere van bovengenoemde zaken jouw bedrijf overkomt, kost het je niet alleen klauwen met geld, maar verliezen klanten ook vertrouwen in je.

Wie durft nog te zeggen of te denken dat cybersecurity niet belangrijk is?

Met veel dank aan mijn collega Anouk Vos van Revnext, onze nieuwe zuster (van Panteia en MuConsult)

Menno Menist is directeur Business Development bij Panteia