De informatie binnen dit platform wordt gepresenteerd op zogeheten ‘telematicaborden’ en biedt de medewerkers van Dachser nieuwe mogelijkheden voor visualisering en analyse. Maar de belangrijkste belanghebbenden bij deze toegenomen transparantie van de supplychain zijn volgens het bedrijf de klanten.

Smart tracking-devices gaan jaren mee

Samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven heeft Dachser gewerkt aan de ontwikkeling van de smart tracking-devices voor gebruik in wisselbakken. Deze devices zijn uitgerust met high-end simkaarten van Deutsche Telekom en bestaan uit energiebesparende energiemodules, die worden ondersteund door zonnecellen, moderne plaatsbepalingstechnologie op basis van satellieten (GPS, Galileo) en draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Voor extra betrouwbaarheid maken zij ook gebruik van andere radiostandaarden die nog op grote schaal worden gebruikt. De geïntegreerde oplossing is ontwikkeld om zonder onderhoud met de volledige levensduur van een wisselbak van twaalf jaar mee te gaan.

Realtime locatiegegevens

In totaal vijf telematicaborden verwerken en tonen realtime locatiegegevens van groepagevervoer over lange afstand aan de Dachser-medewerkers. De borden kunnen zendingen volgen en de precieze locatie van traceerbare voertuigen of materieel in realtime weergeven. Dit geeft vestigingen en klanten een gedetailleerde berekening van de ETA van elke zending; dit vergemakkelijkt de planning in de overslagloods en korteafstandszendingen. Bovendien visualiseren de borden opties voor extra ladingen en retourladingen, wat de samenwerking tussen de vestigingen versterkt.

Lees ook: Drie vestigingen Dachser focussen zich op e-mobility

Daarnaast geven de borden informatie over de komende serviceafspraken van de wisselbakken. In de komende maanden zal het systeem via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp ook gps-gegevens in kaart kunnen brengen van chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd.

Traceren en beheren van zendingen

“Door realtime gegevens en visualisatie te combineren, zetten we een doorslaggevende stap voorwaarts in het traceren en beheren van zendingen in ons groepagenetwerk”, zegt Alexander Tonn, coo Road Logistics bij Dachser. “Het zal onze medewerkers helpen bij de capaciteitsplanning, zodat zij de benutting van transporten kunnen optimaliseren en afhandeling in de overslagloods efficiënter kunnen laten verlopen. Onze klanten profiteren hiervan omdat wij hiermee de kwaliteit kunnen blijven leveren die zij van Dachser verwachten, zelfs bij een steeds schaarser wordende capaciteit.”

Van onderzoek naar praktijk

Er was volgens Stefan Hohm, chief development officer bij Dachser, heel wat onderzoek en ontwikkelingswerk nodig om te komen tot een kosteneffectieve en betrouwbare tracering van groupage wisselbakken die robuust en duurzaam zijn, maar niet zijn aangesloten op een stroomvoorziening of een vrachtwagen. “Toen de LPWAN-technologieën ontstonden, zijn we in een zeer vroeg stadium begonnen met onderzoek als onderdeel van het Dachser Enterprise Lab met het Fraunhofer Institute IML. Samen met Deutsche Telekom zijn we er vervolgens in geslaagd de innovatie klaar te maken voor praktisch gebruik en echte waarde toe te voegen voor ons netwerk.”