Het startkapitaal van LPP is ingebracht door de eigenaren van logistieke dienstverlener Nedcargo: Diederik Jan Antvelink, Roderick de la Houssaye en Van Uden Holding. LPP wordt gemanaged door De la Houssaye, Antvelink en diens broer Gert-Jan Antvelink. Laatstgenoemde is al langer bij Nedcargo betrokken als strategisch adviseur en zal ook participeren in LPP. De fondsmanagers hebben hun wortels in de logistieke sector en hebben naar eigen zeggen veel ervaring met digitalisering en verduurzaming.

Grote uitdagingen voor logistieke bedrijven

Consolidatie is onvermijdelijk in de logistieke sector en LPP is vastbesloten daar een rol in te spelen, aldus Diederik Jan Antvelink. “Veel bedrijven staan voor grote uitdagingen. Ze moeten investeren in digitalisering om aan de wensen van hun klanten te voldoen en ze moeten investeren in nieuwe, schone techniek om te voldoen aan de klimaateisen. Bovendien moeten ze zich beschermen tegen cybercriminelen.”

Vooral kleinere en middelgrote ondernemingen hebben – ook al presteren ze goed – onvoldoende middelen om dergelijke investeringen te doen, constateert Antvelink. “Daar komt bij dat veel ondernemers grote beslissingen moeten nemen over opvolging in hun bedrijf. Gaan ze nog tien jaar door, met alle onzekerheden die op hen af komen? Of is dit misschien een goed moment om het bedrijf te verkopen of aan te sluiten aan een grotere branchegenoot?”

LPP wil schaalvoordelen creëren

LPP wil bedrijven overnemen en die vervolgens onder de eigen vlag door laten gaan. “We zijn op zoek naar goedlopende en goed geleide ondernemingen die als ‘platformbedrijven’ kunnen functioneren”, legt Antvelink uit. “Deze gaan door onder eigen naam en specialiseren, digitaliseren en verduurzamen. Als onderdeel van de groep profiteren ze van schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop van materieel, brandstof en automatisering. 

De volgende stap is om onder de platformbedrijven kleinere bedrijven te hangen. Die kunnen op den duur opgaan in de platformbedrijven. Verder wil LPP investeren in innovatieve start-ups en scale-ups die bijdragen aan de modernisering van de logistiek.”

Voldoende middelen

De eigenaren van Nedcargo hebben na de verkoop van de binnenvaarttak van het bedrijf voldoende middelen om te investeren. De afgelopen paar jaar hebben directeuren Antvelink en De la Houssaye een deel van dat geld gebruikt om de logistieke divisie van Nedcargo te verduurzamen en te digitaliseren. Ook is het bedrijf verzelfstandigd onder de naam Nedcargo Logistics Group met een eigen management onder leiding van Jurgen Mook. Nu zien Antvelink en De la Houssaye mogelijkheden om ook andere ondernemingen te moderniseren. LPP is de eerste partij die geld bijeenbrengt om logistieke bedrijven in het middensegment aan te kopen en vooruit te helpen.

Lees ook: Nedcargo opent oorlogskas en gaat op overnamepad

Gezonde familiebedrijven

LPP heeft afspraken met verschillende Nederlandse banken kunnen maken, zodat het totale investeringsbudget fors kan oplopen. Antvelink verwacht dat het investeringsfonds voor het einde van 2022 ten minste drie bedrijven zal overnemen. “We mikken op gezonde familiebedrijven met een mooie klantenkring die opvolgingsproblemen hebben of onvoldoende middelen om de grote investeringen te doen die de komende jaren nodig zijn. We willen deze bedrijven behouden voor Nederland of België.”