Vos Logistic’s ceo, Frank Verhoeven, schetste in 2019 de vier onderwerpen waarvan hij verwachtte dat ze de logistieke sector de komende 25 jaar het meest zouden beïnvloeden: digitalisering, energietransitie, e-commerce en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. Toen sloeg de pandemie toe. 

In 2019 schetste u vier onderwerpen voor de toekomst. Heeft de pandemie uw opvattingen veranderd?
“Mensen zeggen dat er veel verandert en ja, de pandemie is een grote verstoring. Aan de andere kant zijn veel dingen gewoon doorgegaan en in principe onveranderd gebleven. Sommige segmenten werden zwaar getroffen, maar na een korte stilstand ging de sector door – terwijl we ons scherp bleven concentreren op snelle aanpassing aan de voortdurend veranderende regelgeving en op het nemen van maatregelen om onze mensen veilig te houden. Wat onze activiteiten betreft, werden we hard getroffen – met name het internationale vervoer, omdat de autoproductie enkele weken volledig stilviel. Maar ook sommige onderdelen van onze activiteiten hadden het bijzonder druk door de snelle toename van e-commerceactiviteiten. Over het geheel genomen bleven de vier thema’s die ik in 2019 schetste onze strategische focuspunten. De toekomst draait nog steeds om digitalisering, energietransitie, e-commerce, de vraag naar arbeid en de ontwikkeling van arbeidsmarkten. En ja, sommige dingen gaan sneller, zoals digitalisering. Kijk maar naar hoe we nu communiceren met videobellen, wat echt effectief is en goed gaat. E-commerce, natuurlijk, toonde versnelde groei.”

De sterke toename van e-commerce moet het beeld toch enigszins veranderen?
“Ik denk niet dat deze periode op de lange termijn impact zal hebben. Zeker, dit jaar zijn de e-commerceactiviteiten versneld, maar als je over vijf, tien of 25 jaar kijkt, zal het slechts een momentopname zijn. In 2008 bijvoorbeeld, toen de economische crisis net was uitgebroken, zat ik bij een vrachtwagenfabrikant. Hij liet me een tekening zien van de ontwikkeling van de industrie van ergens in de jaren negentig tot 2050. Het plaatje liet een globale lijn zien, als gevolg van factoren als bevolkingsgroei enzovoorts. Hij wees op de jaren 2008-2011 en zei: ‘Kijk, we weten niet wat er in deze jaren gaat gebeuren. Het is wisselvallig, dus laten we dat deel van de grafiek weg’. Maar de rest van de grafiek bleef hetzelfde traject volgen. Dus hoewel hij de jaren van de crisis niet kon voorspellen, bleef het grotere plaatje hetzelfde.”

‘We moeten ons echt blijven richten op duurzaamheid. Er is geen klant die ik bezoek waar dit niet de prioriteit is’

Frank verhoeven, CEo bij Vos Logistics

Gegevens worden op steeds geavanceerdere manieren gebruikt. Welke ontwikkelingen zijn hierin te verwachten en hoe zit het met bijvoorbeeld voorspellende analyses?
“Ja, de logistieke sector verzamelt een heleboel gegevens. We gebruiken die om onze activiteiten steeds efficiënter te laten verlopen, maar we moeten meer leren over hoe we van deze informatie kunnen profiteren. We moeten meer leren over gedrag om beter te kunnen anticiperen en voorraad- en leveringspatronen te voorspellen. We zijn ermee bezig, maar voor logistieke mensen – die superpraktisch zijn – is dit nog een hele uitdaging. Maar het is zeker een gebied dat de komende 25 jaar zal blijven groeien.”

Waar zal de logistieke sector zich op gaan richten als het gaat om digitalisering en data-analyse?
“Wat we uiteindelijk moeten doen, is beter, sneller, goedkoper en duurzamer worden. We moeten ons echt blijven richten op duurzaamheid. Er is geen klant die ik bezoek waar dit niet de prioriteit is. Bij Vos Logistics committeren we ons sinds 2010 hieraan. Onze uitstoot staat centraal. Duurzaamheid staat heel hoog op de agenda.”

frank verhoeven spreekt over belangrijke thema's voor logistieke sector
“Ik denk dat de gebouwen over 25 jaar op zijn minst emissievrij zijn of energie opwekken", aldus Frank Verhoeven, ceo bij Vos Logistics.

Hoe zien gebouwen en wagenpark er over 25 jaar uit?
“Ik denk dat de gebouwen op zijn minst emissievrij zijn of energie opwekken. Ze zullen zeker vol zitten met elektronica en er zullen minder mensen binnen werken en meer robots. Waarschijnlijk zullen ze er van buiten een beetje hetzelfde uitzien, afgezien van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op de laadstations en rond het gebouw. Op de weg zullen we een mix van elektrische voertuigen en semi-elektrische voertuigen zien. Ik denk niet dat voertuigen met verbrandingsmotoren tegen die tijd helemaal verdwenen zullen zijn. Ik ben er niet zeker van of waterstof een gangbare brandstof voor vrachtwagens zal zijn. Ik denk dat de invoering en groei van semiautonome voertuigen een veel grotere impact op de sector zal hebben. Voor lange afstanden zijn ze veel efficiënter en flexibeler dan treinen.”

Wat worden de grootste uitdagingen om duurzamer te worden?
“Op korte termijn zal het gaan om transport en de manier waarop je je bedrijf runt. Op de langere termijn zal het de energietransitie zijn, een complexe transitie. De beleidsmakers zullen een grote invloed hebben op de snelheid van deze overgang, want in theorie kunnen we het laten gebeuren, maar de economie werkt nog niet en het vereist veranderingen in de regelgeving.”

Dit interview krijgt u cadeau van Transport & Logistiek. 
Voortaan alles lezen? 
Kies dan hier uw (online)abonnement!

En dan die sterke arbeidsmarkt. Hoe komen we daar?
“Als je kijkt naar de arbeidsmarkt nu, zijn er honderd mensen beschikbaar voor 120 vacatures. Dat zorgt voor frictie op de markt. Dat komt deels door de vergrijzing. Dus we richten ons nu op twee dingen: ons bedrijf een aantrekkelijke plek maken om te werken en actief buiten Nederland zoeken naar mensen die bij ons willen komen werken. Zo willen we mensen vinden die met ons mee willen bouwen aan de volgende generatie logistiek bedrijf. Dit vraagt om een community van enthousiaste en betrokken collega’s met een grote diversiteit aan achtergronden en kwalificaties. Operationele mensen in het magazijn, chauffeurs die de vrijheid van de weg verkiezen, analytische academici, conceptuele ontwikkelaars in het vertalen van logistieke uitdagingen naar praktische oplossingen en alle kwalificaties daartussenin. Dat is wat de logistieke sector zo interessant maakt. We hebben mensen met zeer verschillende achtergronden nodig die dezelfde doelstellingen nastreven.”

Waar bent u het meest enthousiast over als het gaat om de ontwikkeling van de sector?
“Ik denk de digitale transformatie in combinatie met echt duurzaam worden. Die twee ontwikkelingen zullen een andere wereld creëren.”