Volgens de huidige cabotageregeling mogen Europese bedrijven twee cabotageritten in zeven dagen uitvoeren. Via een wetsvoorstel wil de Britse regering dat uitbreiden naar een onbeperkt aantal ritten in twee weken tijd. Op deze manier probeert het VK de druk op de logistieke keten te verminderen en het tekort aan chauffeurs tegen te gaan.

Enquête over cabotageregeling

Het Britste ministerie van Transport meldt dat het op zoek is naar ‘bewijsmateriaal en standpunten’ van buitenlandse ondernemingen om dit wetsvoorstel kracht bij te zeten. Bedrijven kunnen daarom tot en met 21 oktober een korte enquête invullen. Deze rondvraag is ook bedoeld om het bedrijfsleven te consulteren over de gewenste lengte van deze regeling.

Brandbrief van Nederlandse transporteurs

TLN had al eerder gepleit voor verruiming van de cabotageregels, omdat de supplychain in het Verenigd Koninkrijk bijna tot stilstand kwam. Dit leek aanvankelijk onmogelijk, omdat het brexitakkoord hiertoe geen enkele ruimte bood. De nood is echter hoog, constateert de brancheorganisatie. Dit bleek ook uit de brandbrief die een aantal Nederlandse transporteurs eind september schreef aan de Britse minister van Transport. "Als je bedenkt dat zo'n 80 procent van alle goederen onbegeleid van het continent naar Engeland gaat, dan kun je je ook voorstellen dat het gevaar dreigt van het de volledige ineenstorting van de toeleveringsketen”, zei Susanne Dirksen, salesmanager bij Schavemaker Transport en een van de initiatiefnemers van brandbrief, hierover tegen Transport & Logistiek.

Nood zal wetten breken, verwacht TLN

Hoewel de voorstellen van de overheid zich nog in consultatiefase bevinden, heeft TLN goede hoop dat nood in dit geval wetten breekt. Ook Dirksen is nu positiever gestemd. "Er is iets in beweging gezet en het beoogde resultaat komt eraan”, vertelde ze eerder deze week aan deze site. "Je wilt voorkomen dat containers en trailers in de havens blijven staan en goederen te laat worden uitgeleverd.”