Verder gaat Dachser door met een reeks proefprojecten voor het testen en ontwikkelen van vrachtwagens op waterstof. Het streven is om begin 2023 waterstofvoertuigen van verschillende fabrikanten in het netwerk te hebben rijden. 

Emissievrije voertuigen

“De enige manier waarop de transportsector de langetermijndoelstelling van een netto-emissieneutrale uitstoot kan behalen is door gebruik te maken van emissievrije voertuigen”, zegt Stefan Hohm, chief development officer bij Dachser. “Daarom spelen deze ook een cruciale rol bij de implementatie van onze eigen klimaatbeschermingsstrategie. We gaan het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen de komende jaren aanzienlijk uitbreiden om waardevolle praktijkervaring op te doen en onze bijdrage te leveren aan de toename van emissievrije voertuigen.”

Wat doet Dachser nu?

Op dit moment zet Dachser elektrische voertuigen vooral in voor stadsleveringen binnen zijn groupagenetwerk. Naast de elektrisch ondersteunde bakfietsen zijn elektrische voertuigen met een brutogewicht tot 7,5 ton tot op heden de belangrijkste voertuigen die dagelijks door Dachser in Europa worden gebruikt. Volledig elektrische vrachtwagens in hogere gewichtsklassen zijn tot dusver nauwelijks op de markt verkrijgbaar. 

Momenteel maakt de logistiek dienstverlener gebruik van een prototype van de 19 ton wegende Mercedes-Benz eActros in Stuttgart als onderdeel van een innovatiepartnerschap met Daimler. In de komende twee jaar wil Dachser zelf ten minste vijftig extra emissievrije vrachtwagens aanschaffen, waaronder zware batterijelektrische motorvoertuigen en trekkers van verschillende fabrikanten, zowel door directe aankoop of in samenwerking met transportpartners. “Dit zijn investeringen in de toekomst die zich op de lange termijn zullen terugbetalen”, vertelt Alexander Tonn, chief operations officer Road Logistics bij Dachser. “We zullen ons gebruik van emissievrije vrachtwagens dit jaar uitbreiden op het gebied van regionale en shuttletransporten. Ook zijn we van plan om elektrische voertuigen in te zetten voor het verplaatsen van wisselbakken en opleggers bij onze vestigingen.”

Elektrische bedrijfsauto’s

Bovendien moet tegen eind 2023 een op de twee bedrijfsauto’s van Dachser in Europa een elektrische auto zijn. Dat is een totaal van ongeveer 1.000 verschillende modellen personenauto's van verschillende fabrikanten. De overschakeling op volledig elektrische auto's gebeurt geleidelijk, aangezien het gebruik van de auto niet altijd overeenstemt met de technische mogelijkheden. Daarnaast zijn de huidige leveringstermijnen erg lang. Voor de leden van Dachser’s executive board zal de overstap naar elektrische auto’s in 2022 zijn voltooid. 

Groene stroom

Tegelijkertijd creëert het bedrijf voldoende oplaadpunten voor elektrische bedrijfsauto's bij zijn vestigingen. Ook heeft het plannen voor meer dan veertig snellaadstations voor vrachtwagens, elk met een laadvermogen van 180 kW. Alle oplaadpunten zullen de voertuigen voeden met met groene stroom, die wordt ingekocht of geproduceerd door eigen zonnepanelen.