Sommige bedrijven schakelen reguliere pakketvervoerders in voor de aflevering van verse levensmiddelen. Ze gebruiken goed geïsoleerde verpakkingen, aangevuld met coldpacks, om de producten tijdens het vervoer op temperatuur te houden. Dat leidt tot hoge verpakkingskosten zonder de garantie dat de levensmiddelen inderdaad vers hun eindbestemming bereiken. Het Belgische DPD fresh, onderdeel van de DPDgroup, doet dat anders. Het startte in september 2020 met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. Binnen een jaar groeide het volume van nul naar tweehonderd tot driehonderd pakketten per dag en varieert van de bezorging van maaltijdboxen aan consumenten tot de levering van vlees aan toprestaurants. “In 2022 willen we doorgroeien naar een volume van 100.000 pakketten op jaarbasis”, zegt Tom Mertens, IT-manager bij DPD fresh. Om die groeiambities te kunnen realiseren, moet het bedrijf in hoog tempo een volledig temperatuurgecontroleerd distributienetwerk opzetten. “Wij zijn gestart in Asse-Zellik, maar inmiddels rijden we ook vanuit Aalter en Lummen”, vertelt Mertens. “De bedoeling is dat we eind 2022 gevestigd zijn op alle tien depots van DPD in België en Luxemburg. Het wagenpark groeit eveneens snel en telt inmiddels veertien voertuigen. Daarvan heeft 30 procent alleen een koelcompartiment, terwijl 70 procent daarnaast ook een vriescompartiment heeft.”