De transportsector staat voor de uitdaging om de vrachtwagenvloot te elektrificeren. Die e-trucks moeten in de toekomst ook allemaal opgeladen worden. Dat zal voor zo’n 80 procent van het laden op een depot plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL. 

Vragen over depotladen

Vervoerders en verladers hebben hier veel vragen over, constateert de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL): hoeveel laders heb ik nodig? Hoe kan ik de palen financieren? Wat zijn aandachtspunten bij het inrichten van de laadlocatie? Reden voor de NAL de ‘Handreiking depotladen’ samen te stellen. 

Bedoeld voor categorie N2 en N3

De ‘Handreiking depotladen’ richt zich op elektrische vrachtwagens in de N2-/N3-categorie, maar is ook geschikt voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen. 

De handreiking is opgesteld door Batenburg installatietechniek en Fier Automotive & Mobility, in samenwerking met een aantal laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector.

Lees ook:
‘Voorbereiding op transitie naar elektrisch goederenvervoer kan niet wachten’
De eventuele problemen die kunnen ontstaan bij het verkrijgen van voldoende elektriciteit staan bij ondernemers nog niet helder op het netvlies.