Op dit moment bezorgt PostNL 20 procent van alle pakketten en brieven uitstootvrij in de last-mile. Bij post is dat zelfs 90 procent, dankzij de bezorging te voet en per fiets. De sortering van post en pakketten vindt plaats in gebouwen die volledig verduurzaamd zijn. PostNL meldt dat bijna 50 procent van alle elektriciteit die de pakkettensorteercentra nodig hebben, wordt opgewekt door 25.000 zonnepanelen. De overige energie wordt duurzaam ingekocht.

PostNL vindt voortrekkersrol logisch

”Als groot logistiek bedrijf kunnen en willen wij een grote bijdrage leveren aan het bereiken van (inter)nationale duurzaamheidsdoelstellingen”, zegt PostNL-ceo Herna Verhagen. "Klanten en consumenten mogen van PostNL als de favoriete bezorger van de Benelux verwachten dat wij hierin een voortrekkersrol vervullen. We hebben al veel bereikt in de verduurzaming van onze activiteiten. Om onze doelstellingen te halen, versnellen we onze investeringen en werken we nauw samen met partners, leveranciers, de branche en overheden. Daarmee willen we onze leidende positie op het gebied van verduurzaming in de logistieke sector verder versterken.”

Duurzame brandstoffen

PostNL rijdt steeds meer kilometers op duurzame brandstoffen. Deze zomer is de transitie naar hernieuwbare diesel (hvo100) en biogas gestart. Inmiddels rijden er al meer dan driehonderd bussen en meer dan honderd vrachtwagens op hvo100, aldus Verhagen. Nog eens bijna honderd vrachtwagens rijden deels op bio-lng. "Nu rijdt meer dan 30 procent van het groot transport op alternatieve brandstoffen; in 2030 zal dat 90 procent zijn, verwacht de ceo.

Vanaf 2022 netto nul CO2-bezorging

Voor realisatie van zijn duurzaamheidsdoelstellingen werkt PostNL samen met de logistieke sector en netwerkleveranciers aan de noodzakelijke verdere ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur en alternatieve brandstoffen. Zo moet er bijvoorbeeld voldoende laadinfrastructuur komen voor de elektrische voertuigen. Tot het wagenpark volledig elektrisch is, compenseert PostNL de resterende CO2-uitstoot voor het eigen vervoer en voor dat van de bezorgpartners. Daarmee brengt PostNL haar voetafdruk terug tot netto nul. Dit is onderdeel van de tien stappen die PostNL neemt om zijn bezorging te verduurzamen.

Elektrische voertuigen

De grootste bijdrage in de beoogde CO2-reductie in de last-mile komt uit het vervangen van dieselvoertuigen door elektrische voertuigen. Verhagen: "Op dit moment worden er al rond de 1.300 elektrische voertuigen, groot en klein, bij de bezorging ingezet. Dit aantal zal de komende jaren fors groeien. Daarnaast leidt het combineren van nieuwe bezorgingen met retouren tot een reductie van het aantal kilometers. Een deel komt voort uit groene producten en slimmere verpakkingen waardoor er minder lucht wordt vervoerd."