Het nieuwe UT-R-portfolio omvat koelunits voor single- en multitemptoepassingen voor onderbouwmontage bij vrachtwagens, autonome opleggers en hoogladers. Het nieuwe ontwerp en de toegepaste technologieën zorgen volgens de fabrikant voor verhoogde efficiëntie, betere betrouwbaarheid en duurzaamheid, en aanzienlijk minder geluid dan de oudere modellen. Thermo King richt zich met UT-R op klanten die actief zijn in binnenstedelijke, city-to-city-, farmaceutische en luchthavencateringdistributies.  

Voor diesel en hybride

Thermo King UT-R-units zijn verkrijgbaar als NRMM Stage V dieselaangedreven systemen of als Hybrid-versie. De UT-R Hybrid schakelt naadloos schakelen tussen diesel- en elektrische modus om de emissies en het brandstofverbruik te verminderen en de flexibiliteit van de operaties te vergroten, waardoor de vrachtwagens in de lage- en ultralage-emissiezones van steden kunnen rijden. 

Onderbouwkoelsystemen maken minder geluid

“Stadsdistributie met meerdere leveringen, transport over lange afstanden van goederen en stijgende omgevingstemperaturen zorgen ervoor dat de klant behoefte heeft aan betrouwbare koelunits met een hoge koelcapaciteit om de veiligheid van hun lading te garanderen”, zegt Davide Previsdomini, productmanager Truck bij Thermo King. “We hebben de UT-R-units ontworpen met deze factoren in gedachten en hebben meer functies toegevoegd die niet alleen de hoogste koelcapaciteit in het segment bieden, maar ook met minder geluid en lagere eigendomskosten voor transporteurs.”

onderbouwkoelsystemen vrachtwagens

Het nieuwe UT-R-platform – dat op de IAA Transportation 2022 in Hannover wordt getoond – is gebaseerd op een nieuwe compressor van Thermo Kings T-Series-units, die bijdragen aan de hoogste koelcapaciteit in dit marktsegment volgens ATP-normen (Accord Transport Perrisable) en lagere totale eigendomskosten voor klanten. Ze zijn standaard voorzien van een elektronische smoorklep (Electronic Throttling Valve - ETV). De UT-R-units werken met lagere motorsnelheden voor optimale prestaties en minder geluid. “De nieuwe UT-R-units zijn 3dB(A) stiller dan de bestaande modellen”, zegt Previsdomini. “In het echte leven betekent dit verschil dat de geluidsperceptie van twee nieuwe UT-R-units die naast elkaar werken, gelijk is aan het geluid dat wordt gegenereerd door een enkele voorgaande unit.”  

Minder onderhoud

Het nieuwe ontwerp moet ook de toegang vergemakkelijken tot onderdelen voor onderhoud, wat bijdraagt aan langere onderhoudsintervallen. In combinatie met de verhoogde betrouwbaarheid vertaalt dit zich volgens Previsdomini in tot 40 procent lagere servicekosten voor de transporteurs in vergelijking met de oudere units. 

Voor een gemakkelijke installatie en geoptimaliseerde chassisruimte zijn de nieuwe UT-R-units ook kleiner in vergelijking met de vorige reeks; de breedte is met 200 millimeter teruggebracht. Het gewicht van de unit is 40 kilogram lager, waardoor klanten tijdens elke leveringsreis meer vracht kunnen vervoeren.