Als initiatief van Connekt is BigMile zes jaar geleden begonnen om de CO2-uitstoot in de supply chain gecertificeerd door te rekenen. Lean & Green-deelnemers mochten hier direct gebruik van maken. Toen drie jaar geleden de subsidie stopte, is BigMile als commercieel bedrijf doorgegaan, met Connekt nog steeds als aandeelhouder. Inmiddels werken er dertien medewerkers bij de organisatie, waarvan Dyon van Gaans in februari 2022 ceo werd.

Alle Lean & Green-deelnemers maken gebruik van de carbon-analytics. Ze hebben echter niet de toegang tot de complete functionaliteit. Van hen hebben twintig bedrijven, naast 58 andere klanten, de volledige applicatie carbon-analytics aangeschaft. “Hiermee kunnen zij met hun hele supply chain in ons platform de CO2-uitstoot per zending berekenen en hun planningsdata delen met hun verladers en opdrachtgevers. Iedere verlader krijgt met een eigen inlogcode zijn eigen data te zien”, aldus Van Gaans.

Doorbraak

Er zijn meerdere manieren om de CO2-uitstoot vast te stellen. Van Gaans wijst erop dat BigMile met haar software-oplossing volledig voldoet aan de ISO-norm ISO14083. “We verwachten dat de ISO-norm de nieuwe, internationale standaard wordt bij de berekening en toewijzing van CO2-uitstoot. Omdat ons platform multimodaal is en geldt voor alle vormen van goederenvervoer, willen wij hét platform worden voor de berekening van de CO2-uitstoot per transportzending. Toch zijn nu alleen nog maar de koplopers in het transport op het gebied van duurzaamheid bezig met de berekening van de CO2-uitstoot. Dat gaat veranderen door de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dat gaat voor een doorbraak zorgen van BigMile”, zo verwacht Van Gaans.

Lees ook: Transportregisseur IDS integreert BigMile om klanten te verduurzamen

Vermelding op offerte

Als gevolg van de CSRD-wet is een groep van 50.000 bedrijven in Europa vanaf 2025 verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Steeds meer organisaties krijgen hiermee te maken, ook ondernemingen die niet direct onder de regeling vallen. Zij zijn bijvoorbeeld wel toeleverancier voor zo’n CSRD-plichtig bedrijf.

De CO2-rapportage moet volgens de CSRD-wet worden goedgekeurd met een accountantsverklaring. De ervaring van Van Gaans is dat de meeste bedrijven nog even de kat uit de boom kijken wat de berekening van de CO2-uitstoot betreft. Toch vragen steeds meer verladers en opdrachtgevers hiernaar. “Evofenedex adviseert haar leden om vervoerders een offerte te laten maken met vermelding van de CO2-uitstoot van het transport.” Om dus niet alleen op kosten een selectie te maken, maar ook op duurzaamheid.

Vermindering CO2

Met de ingevoerde data en analyses ontstaan inzichten om de CO2-uitstoot terug te brengen. Van Gaans: “Je kunt met ons platform ook verschillende scenario doorrekenen. Als je bijvoorbeeld met een andere brandstof zoals bio-fuel, of gedeeltelijk elektrisch gaat rijden, wat gebeurt er dan met de uitstoot? En wat wordt de CO2-uitstoot als je voor een deel binnenvaart gaat gebruiken?”

Van Gaans ziet dat de awareness voor CO2-uitstoot steeds groter wordt: “In Frankrijk staat de CO2-uitstoot al op de vrachtbrief vermeld. Het doorbelasten van deze uitstoot is een vervolgstap met de komst van de wettelijke CO2-toeslag. In Duitsland wordt al gesproken over een toeslag van 90 euro per ton CO2-uitstoot. Dat zal waarschijnlijk Europees gebeuren. In ieder geval zijn bedrijven met BigMile goed voorbereid op de komende ontwikkelingen.”

Lees ook: Cargors maakt met BigMile CO2 inzichtelijk voor mkb-verladers