‘Europa’ komt eraan: onder deze naam verschijnen 's werelds eerste waterstof aangedreven emissievrije trekkers die binnen de huidige Europese regels elke trailer mogen trekken, meer dan 700 kilometer op een tank kunnen rijden en de chauffeur een slaapplaats bieden. Het mogen trailers zijn van 13,6 meter of 45 ft containers.

Het laatste nieuws van het Nederlandse waterstofproject DREAMH2AUL is dat er twee ‘donor’ trekkers zijn gekocht en geleverd: Mercedes-Benz Actrossen met slaapcabine. Momenteel worden de trekkers omgebouwd tot elektrische trekkers met waterstoftechnologie. Zij kunnen genoeg waterstoftanks meenemen voor een actieradius van 600 tot 800 kilometer. De planning is dat de waterstof vrachtwagens in het vierde kwartaal op de Nederlandse wegen zullen worden getest. De levering van de waterstof vrachtwagens aan Vos Transport en BCTN staat gepland voor eind 2023. Beide bedrijven gaan één waterstof vrachtwagen inzetten.

Economisch haalbaar?

Vanaf november 2021 werken vijf Nederlandse partijen in DREAMH2AUL samen om twee vrachtauto’s op waterstof te laten rijden. De twee transportbedrijven gaan de twee waterstof voertuigen binnen hun vrachtwagenvloot inzetten. Zepp.solutions is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het voertuigconcept waarin het bedrijf zijn nieuw waterstof brandstofcelsysteem met een extreem hoge vermogensdichtheid en waterstofopslag integreert.

Voor de elektrificatie van de voertuigen werkt Zepp samen met Ginaf. TotalEnergies realiseert op haar beurt een waterstof vulpunt op het bestaande tankstation op het A1 Bedrijvenpark Deventer, waar de trekkers groene waterstof gaan tanken. En TNO tot slot onderzoekt de praktijkgegevens om deze te kunnen vergelijken met soortgelijke voertuigen. Naast het demonstreren van de waterstoftechnologie zal namelijk de economische haalbaarheid van waterstof trekkers worden onderzocht. Dat gebeurt door de total cost of ownership te vergelijken met zowel diesel- als batterij-elektrisch aangedreven trekkers.

De partijen hopen met het project de uitrol van duurzaam wegvervoer te bevorderen en de uitstoot van CO2, NOx, fijnstof en geluid te verlagen. Het DREAMH2AUL-project wordt ondersteund door de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in transport (DKTI) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Waterstof wordt een belangrijk alternatief voor het lange afstandsvervoer”

Primeur

Volgens Kevin Schreiber en Roy van Verseveld gaat het hierbij echt om een primeur waar velen in de sector naar uitkijken. “Dit is de eerste waterstof trekker met een slaapcabine in Nederland, die naast regiotransport ook in het lange-afstandsvervoer kan worden ingezet. De trekker wordt voorzien van een 350 bar waterstofopslagsysteem. Met ruim 50 kilo bruikbare waterstof aan boord hebben de voertuigen een actieradius van meer dan 700 kilometer”, zo licht Schreiber toe. Zijn verwachting is dat de Europa vrachtwagen als zero-emissie, langeafstand vrachtwagen de concurrentie met dieselversies aan kan als het gaat om laadvermogen, prestaties en bruikbaarheid.

Eind 2024 zal de truck ook verkrijgbaar zijn in een versie met 700 bar waterstofopslag (> 80 kilogram bruikbare H2), waardoor de actieradius ruim boven de 1000 kilometer komt. De bruikbare hoeveelheid energie na omzetting in elektriciteit in het brandstofcelsysteem is ruim 900 kWh en 1450 kWh respectievelijk voor de 350 en 700 bar uitvoering. De infrastructuur voor het tanken van waterstof voor zware voertuigen op 700 bar is in Europa nog zeer beperkt, daarom is er binnen DREAMH2AUL gekozen voor de 350 bar-versie.

Waterstof belangrijk alternatief

“Het is een learning by using traject”, geeft Van Verseveld aan. Vos Transport is al jaren koploper in het Europese Lean & Green CO2-reductieprogramma en is hard op weg om als één van de eerste logistieke bedrijven binnen Europa de 4e Lean & Green Star te behalen. “De inzet van de waterstof vrachtwagen is weer een stap op weg naar verdere verduurzaming. We hebben al veel CO2-uitstoot gereduceerd door het gebruik van HVO100 en andere CO2-reducerende maatregelen.”

“Ook door de analyse van data hopen we verder te komen. Omdat waterstof een belangrijk alternatief wordt voor het lange afstandsvervoer, focussen we ons daarop. Uiteindelijk willen we de waterstof vrachtwagen inzetten voor ons Scandinaviëvervoer, één van onze specialisaties. De grote actieradius is natuurlijk een groot voordeel naast de zero-emissie.”

Het bijladen van waterstof gaat ook snel. “Op de corridor naar Scandinavië zijn voldoende vulpunten voor waterstof, dat heb ik in 2018 met een personenauto zelf ervaren. Duitsland en Denemarken hebben al een uitgebreide waterstofinfrastructuur. Maar eerst gaan wij de waterstof vrachtwagen testen in het containertransport en daarna in de stadsdistributie. In de regio rijden wij maximaal 500 kilometer op een dag. Dus dat is goed te doen met de waterstof vrachtwagen. Daarna komt het lange-afstand transport aan de beurt.”

Nog een waterstof vrachtwagen

Naast de deelname aan DreamH2aul gaat Vos Transport ook meedoen aan een andere pilot met een waterstof vrachtwagen, samen met een voertuigbouwer en een klant die bereid is voor duurzaam vervoer extra te betalen. Dit wordt later bekend gemaakt. “We hopen dit jaar twee waterstof vrachtwagens op de weg te hebben. We hebben ook geprobeerd om via de AANZET-subsidie in aanmerking te komen voor de financiële ondersteuning bij de aankoop van elektrische vrachtwagens, maar dat is niet gelukt”, aldus Van Verseveld, die veel positieve reacties kreeg op zijn deelname aan DreamH2aul.

Hij heeft de indruk dat veel vervoerders wel willen verduurzamen, maar afwachten vanwege de hoge investeringen. “Bovendien komt bijna ieder industrieterrein in de knel met de energievoorziening en is het voor veel vervoerders lastig om in te zien waar de overheid naartoe wil. Op weg naar duurzaam vervoer worden kleine stapjes gemaakt, maar er is nog een lange weg te gaan. Maar over enkele maanden rijden daar wél de twee waterstof vrachtwagens.”

Lees ook: Zepp.solutions onthult specificaties van volgende generatie waterstoftruck 'Europa'