Lng-station Grasdorf ligt in de buurt van Hannover en Braunschweig; in het voorland van de Harz. Voor internationaal vrachtverkeer is dat een centrale doorgangslocatie met aansluitingen op de Autobahnen 7 en 39, en op de Bundesstraßen 6 en 444.

Rolande wil Europa-dekkend netwerk

“Met het nieuwe station bouwen we verder aan een Europa-dekkend lng-netwerk”, vertelt Van der Schuit. “Dat is een extra stimulans voor ondernemers in het zware goederenverkeer om over te stappen op deze duurzamere brandstof. Al onze stations zijn geschikt voor bio-lng. Daarmee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel en dragen we bij aan de doelstelling van de Europese Commissie om in 2030 klimaatneutraal te opereren.”

Verdubbeling in 2022

Grasdorf, dat is opgezet in samenwerking met de Europese tankkaartaanbieder en brandstoffabrikant IDS (International Diesel Service, een dochteronderneming van Petroleum Corporation), is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas-pompen. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waardoor een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden is gegarandeerd. 

Lees ook: Iveco pleit voor lng om energietransitie te versnellen

Het is het vijfde tankstation van Rolande in de Bondsrepubliek. De planning is om dit aantal in 2022 te verdubbelen. Daarmee levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan de beschikbaarheid van (bio-)lng in Duitsland. Tot nu toe zijn er daar in totaal 21 openbare stations operationeel, waarvan dus bijna een kwart in handen van de Tilburgse aanbieder. 

Lng en bio-lng

Sinds 2011 is lng in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Door lng te maken uit biogas uit gecertificeerde afvalstromen – zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval – ontstaat bio-lng. Hiermee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.