De steeds maar groeiende rol van ICT in ons dagelijkse –business- leven, maakt ook het belang van security steeds groter. Van phishing via malware naar het helemaal platleggen van netwerken -en dus bedrijven- de hoeveelheid bedreigingen is aanzienlijk en de impact ervan enorm. Om de bad guys voor te zijn, maken de good guys steeds nieuwe beveiligingsplannen. Beveiligingssoftware, wachtwoordprotocollen en pentesten zijn onderdeel van een veilige omgeving geworden. En zorgen er voor dat informatie en fysieke goederen zich veilig over de wereld kunnen blijven verplaatsen.

Maar het vak van expediteur blijft ook gewoon nog steeds gebaseerd op persoonlijk contact. Mensen maken de business. Die vinden creatieve oplossingen, doen onverwachte dingen. En dat verdraagt zich soms lastig met protocollen en procedures. ‘Klantgericht zijn’ betekent vaak iets extra’s doen, juist buiten de standaard om. Net dat stapje extra zetten, maakt in ons vak het cruciale verschil. Tegelijkertijd is er de begrijpelijke drang en dwang om de hele omgeving veiliger te maken en dus vaak te organiseren en standaardiseren.

Dit is een van de vragen waar onze sector voortdurend nieuwe antwoorden op moet vinden. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de flexibiliteit van de supply chains overeind blijft, zonder afbreuk te doen aan de fysieke en digitale security? Hoe houden we het persoonlijke in stand, zonder de veiligheid in gevaar te brengen? Hoe kunnen we het beste van de twee werelden combineren?

Lees ook: Sharing is caring

Slimme pasjes, heldere toegangscodes en AI-ondersteunde biometrie, al deze IT-maatregelen spelen een belangrijke rol in het creëren van veilige goederenstromen. Maar op deze plek zet ik ook graag de menselijke rol in het zonnetje. Ken je klanten, en onderhoud die relaties met persoonlijk contact. Verdiep je in hun manier van werken en hoe zij binnen hun bedrijf de dingen doen. Dergelijke kennis vergroot de kans op proactief handelen, want ook in onze sector is voorkomen beter dan genezen.

En ken ook je eigen collega’s, ken hun sterke en zwakke punten. Datadiefstal en phishing-hacks komen vaak door het gedrag van eigen medewerkers, al dan niet bewust. Persoonlijk contact maakt dat we beter in staat zijn de zwakke plekken proactief te identificeren.

Ik denk echt dat persoonlijk contact de basis blijft voor succes in onze sector. Mensen blijven zaken doen met mensen. Natuurlijk ondersteund door veiligheidscamera’s en toegangspassen en wachtwoordprotocollen. Maar het zijn onze klanten en onze collega’s die het verschil zullen maken. Ook in de toekomst.

Cuno Vat is ceo bij Neele-Vat Logistics.