Van de 134 e-voertuigen zijn er 117 bedoeld voor goederenvervoer. Het gaat om drie verschillende types: voertuigen met een gesloten laadbaak, met een open laadbak en een type met een laadbak met huif. De voertuigen zijn bedoeld om materieel te verplaatsen tussen bijvoorbeeld verschillende legeringsgebouwen.

Defensie en Spijkstaal

Daarnaast zijn de Spijkstaal-voertuigen geschikt voor distributietaken van bestelde en geleverde goederen. Ook kunnen ze materieel aanleveren dat benodigd is voor het uitvoeren van diverse onderhoudswerkzaamheden op defensieterreinen.

De overige zeventien voertuigen zijn zespersoonsminibussen. De luchtmacht gebruikt ze onder meer om personen over vliegbases te vervoeren.

Elektrische trekker-opleggercombinatie

Zware trekker-opleggercombinaties die op elektriciteit rijden, zijn nog op één hand te tellen. Maar de Koninklijke Landmacht laat met een emissieloze 30-tonner zien dat het kan. 

In totaal krijgt de luchtmacht 57 nieuwe e-voertuigen, de landmacht negen en de marine zes. De meeste gaan naar het Defensie Ondersteuningscommando dat 62 nieuwe elektrische wagens in gebruik neemt.

Het voordeel van de nieuwe voertuigen is dat zij op elke defensielocatie zijn op te laden via de standaard 230V-wisselstroom.

Minder fossiele brandstof

Dankzij de inzet van e-bedrijfsvoertuigen van Spijkstaal gaat het gebruik van fossiele brandstof op defensielocaties omlaag. De wagens zorgen voor een duurzame manier van verplaatsen. Spijkstaal levert de wagens en zal ze eveneens onderhouden.