Met de nieuwe vrachtwagens van Scania zullen de klanten bakwagens of trekker-opleggercombinaties kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld temperatuurgecontroleerde transporten. De actieradius varieert naar gelang van het gewicht, de configuratie en de topografie, maar een 4x2-trekker met zes batterijen kan tot 350 kilometer tussen elke oplaadbeurt rijden, met een gemiddelde snelheid van 80 km/u op snelwegen. Vaste routes die voorzien in een geplande oplading in het thuisdepot of op de bestemming zijn het gunstigst. Gelegenheidsladen tijdens de verplichte 45 minuten rust van de bestuurder zal de actieradius uiteraard vergroten.

E-trucks voor de langere afstand

Met 624 kWh aan geïnstalleerde batterijen ziet Scania voor de nieuwe BEV’s een belangrijke rol weggelegd in het regionale langeafstandsverkeer. “Deze introductie betekent een belangrijke mijlpaal voor ons en voor onze partners”, zegt Scania-ceo Christian Levin. “We vergroten nu ons aanbod in alle dimensies door nieuwe mogelijkheden te bieden voor een brede waaier aan klanten en het hele ecosysteem van het vervoer. Deze vrachtwagens maken deel uit van oplossingen die alle mogelijkheden bevatten waar elektrificatie van de transportsector om vraagt.” 

Trekkers en bakwagens

De nieuwe BEV-vrachtwagens van Scania kunnen aanvankelijk besteld worden als 4x2-trekkers of als 6x2*4-bakwagens. Een 4x2-trekker heeft een wielbasis van 4.150 millimeter nodig wanneer hij zes batterijen heeft, en profiteert dus van de verordening voor grotere voertuigafmetingen in Europa. GTW’s tot 64 ton, volgens de typische Scandinavische combinatie, kunnen worden gespecificeerd.

scania e-trucks

Het laadvermogen bedraagt tot 375 kW, wat betekent dat een uur laden als vuistregel zo'n 270 tot 300 kilometer aan actieradius toevoegt. Het continu vermogen van een Scania 45 R of S bedraagt 410 kW (gelijk aan ongeveer 560 pk). De volgende generatie geëlektrificeerde vrachtwagens van Scania kan binnenkort besteld worden en de productie begint in de tweede helft van 2023.

Breed elektrisch aanbod Scania

“Scania heeft nu een volwassenheid bereikt wat ons geëlektrificeerde aanbod betreft,” zegt Fredrik Allard, senior vice president en hoofd Elektrificatie bij Scania. “Met deze belangrijke aanvulling op onze bestaande hybrides en de BEV's voor stadsdistributie die we in 2020 hebben geïntroduceerd, kunnen we onze klanten nu een duurzame en veelzijdige portfolio van zero-emissieoplossingen bieden.”