Sligro experimenteert al enkele jaren met verschillende elektrische vrachtauto's. Dit om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor distributie naar de horeca in een stedelijke omgeving. Van kleine bestelauto en klassieke vrachtauto tot een wegtrein voor de binnenstad. De Renault vrachtauto’s zijn samengesteld voor geconditioneerde leveringen aan horecabedrijven en bedrijfscateraars. Met daarbij veel aandacht voor de ergonomie en veiligheid van de chauffeur en zijn omgeving.

Laadinfrastructuur aangelegd

De vrachtwagens rijden naar Sligro-klanten binnen de Ring van Amsterdam. Later dit jaar worden nog eens 25 elektrische vrachtwagens geleverd en dan kan Sligro de hoofdstad volledig elektrisch beleveren. Dat gebeurt vanuit de zogeheten ‘BS Amsterdam’, het Sligro distributiecentrum aan de rand van de stad. Op die locatie is onlangs een nieuwe laadinfrastructuur aangelegd om alle elektrische vrachtwagens te kunnen opladen. In Amsterdam gelden vanaf 2025 uitstootvrije zones.

Eigen transportbedrijf

De nieuwe vrachtwagens worden ondergebracht in Sligro Food Group Transport, een nieuw bedrijfsonderdeel. Dat komt náást de vaste transportpartners waarmee al jaren wordt samengewerkt. Hiermee heeft Sligro zelf de regie over haar verduurzamingsambities, het tempo waarin die gerealiseerd worden en met welke middelen. De chauffeurs van de elektrische vrachtwagens komen in dienst bij Sligro Food Group Transport.

Lees ook: "Zero-emissie zones zijn lachwekkend"