De twee nieuwe warehouses zijn 40.000 m2 groot. De locatie Wessem is voornamelijk bedoeld voor voorraad. In Roermond (Herten) worden de goederen vervolgens uitgenomen en uitgeleverd. De warehouses richten zich samen op diensten op het gebied van opslag, orderpicken, verpakken en verzenden. GXO verwerkt ook retourzendingen en verzorgt tevens de refurbishment van producten op de locaties.  

Tijdens een rondleiding ter ere van de opening in Roermond, waar ook wethouder economie Dirk Franssen van Roermond van de partij is, valt meteen bij binnenkomst in het ruime warehouse in Herten het grote pledge-bord (veiligheidsbelofte-bord) op. Door hun handtekening erop te plaatsen, geven medewerkers aan dat ze zich houden aan de veiligheidsregels en -instructies. Alle deelnemers van de rondleiding ter ere van de opening, dragen schoenen aan met stalen neuzen en blauwe veiligheidshesjes. Die heeft GXO ter beschikking gesteld. “Kijken jullie ook goed om je heen?” Diverse heftrucks doorkruisen de ruimte. Tijdens de rondleiding wordt namelijk gewoon doorgewerkt.  

Targets 

In het ruime magazijn passeren we de sorting en picking area. We zien de stellingen met artikelen voor B2C en B2B gebroederlijk naast elkaar staan. Met de laatste tak is men hier onlangs van start gegaan. Iedere retailer wil de producten aangeleverd krijgen via eigen specificaties, bijvoorbeeld in verband met pallethoogtes, en GXO past zich daarop aan, aan de hand van speciale checklists. Op de vraag om welke retailers het gaat, wil de organisatie geen antwoord geven.  

Met de snelheid van leveren zit het hier wel goed. “Momenteel gaat 95% the same day de deur uit”, zegt de man die de groep rondleidt. “En 99%de volgende dag. We behalen onze targets.” 

Medewerkers nemen hier ook de retouren zorgvuldig onder de loep. Een heel rijtje mensen staat op de eerste verdieping achter een werktafel om retourartikelen te behandelen. Die tak is eveneens in juni van start gegaan. Het resultaat is dat onbeschadigde producten niet meer bij het afval terecht komen. De man die ons rondleidt wijst daarna op een fotohoek een eindje verder. Dat is bedoeld voor bijvoorbeeld nieuwe schoenen van Reebok, die acuut op de site moeten worden gezet. Normaal gesproken worden de nieuwe artikelen namelijk eerst naar Portugal gestuurd, om daar volgens de richtlijnen van Reebok te worden vastgelegd.  

Om de warehouses te beheren, zijn er de afgelopen maanden in snel tempo ongeveer 500 nieuwe medewerkers aangenomen en getraind. Omdat veel werknemers afkomstig zijn uit Polen, is de voertaal hier Engels. GXO verwacht later dit jaar te beginnen met het toevoegen van verdere automatisering om de efficiëntie verder te verhogen. De organisatie wil robots, cobots (kleine robots die naast mensen werken) en shuttlesystemen gaan inzetten. Daardoor zal de organisatie in de toekomst toe kunnen met minder medewerkers. 

Groei van Reebok 

GXO schrijft trots te zijn om haar relatie met FARFETCH uit te breiden met deze nieuwe activiteiten. De organisatie fungeert als strategische logistieke partner voor de groei van Reebok's e-commerce in heel Europa. Luc Laurijssens, Managing Director België en Nederland: “We kijken ernaar uit om automatisering en onze mogelijkheden op het gebied van reverse logistics in te zetten om efficiëntie te verhogen en de ambitieuze plannen van FARFETCH voor wereldwijde groei te ondersteunen.”  

De twee Nederlandse warehouses zijn duurzaam van karakter, aldus GXO. Ze zijn uitgerust met energiebesparende LED-verlichting en gebouwd om zonder fossiele brandstoffen te werken. Zo ontbreekt een aardgasaansluiting en werkt de temperatuurregeling aangedreven op basis van elektriciteit. Binnenshuis rijden elektrische voertuigen, die zijn voorzien van loodzuur- en lithiumbatterijen. Op het dak liggen zonnepanelen.  

Refurbishafdeling

Na de rondleiding verwisselt (bijna) iedereen de schoenen met stalen neuzen voor de eigen exemplaren, om vervolgens naar buiten te lopen voor het officiële gedeelte. De ochtend is zonnig en warm. Nu beklimt wethouder Dirk Franssen het podium. Hij draagt een grijs pak en roemt de locatie, die hij omschrijft als aantrekkelijk en die nieuwe economische kansen biedt. Casual gehuld ik Reebokshirt en -schoenen, spreekt Richard Cawston van GXO zijn waardering uit over de nieuwe locaties. Hij staat speciaal stil bij de refurbish-afdeling. “Anders worden die artikelen vernietigd.”  

“In augustus was op deze locatie helemaal niks”, zegt coo Luis Teixeira van FARFETCH op zijn beurt. “Bedankt GXO. Het was niet gemakkelijk. Wij zijn geen gemakkelijke klant. We gaan werken aan meer automatisering en efficiency en hebben een mooie toekomst.” 

Lees ook: "Warehouses gaan de lucht in"