Maxus is een relatief nieuw merk op de Nederlandse markt. Relatief, omdat het jaren geleden hier ook te koop was. Toen nog als een Engels product. Door wisselingen in de eigendomsrechten kwam Maxus in het bezit van het Chinese SAIC Motor. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2018 is SAIC Motor de op zeven na grootste autogroep ter wereld. In China levert Maxus ook voertuigen met dieselaandrijving; voor de export zijn alleen 100 procent elektrische auto’s beschikbaar. Naast de eDeliver 9 levert Maxus de kleinere eDeliver 3. 

Accucapaciteit Maxus eDeliver 9

Op de ochtend van de rijimpressie is het mooi winterweer. Zonnig en met een stevige wind tot kracht 6. De temperatuur schommelt zo rond de 6 °C; de gevoelstemperatuur ligt veel lager. En tractieaccu’s hebben een hekel aan kou. De meeste bestuurders ook, dus die zullen de verwarming comfortabel hoog zetten. Dat vindt de eDeliver 9 prima, maar hij laat in de display meteen zien dat dit (fors) ten koste gaat van de actieradius. Het demo-exemplaar van de importeur is nog niet voorzien van stoelverwarming. Anders hadden we snel een comfortabele werkplek kunnen creëren in de koude eDeliver 9. Op de exemplaren die nu worden afgeleverd, is deze voorziening wél aanwezig en dat zorgt voor een flinke reductie van het energieverbruik. De verwarming van de eDeliver 9 voldoet overigens prima. 

edeliver 9 stuurwiel dashboard
Een overzichtelijk dashboard, voldoende aflegruimte en handige grepen op de A-stijlen.

Inzetbaarheid tot 1.350 kilo

De Maxus eDeliver 9 behoort tot de klasse van de grote bestelauto’s, waarin hij gezelschap heeft van bijvoorbeeld de Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter en Opel Movano. In de gereden L3H2-uitvoering heeft de eDeliver 9 een laadvolume van 11 m3. Het beschikbare laadvermogen hangt sterk samen met het gekozen accupakket. Met een accupakket van 89 kWh zoals in de gereden versie, beschikt deze over 860 kilogram laadvermogen. Wie genoeg heeft aan het lichtere accupakket van 52 kWh kan in deze auto 1.160 kilo lading meenemen. In de uitvoering van de Maxus met een zwaardere vooras kan zelfs 1.350 kilo mee. Dan is het maximaal toegestane voertuiggewicht 4.050 kilo. Omdat het een elektrisch voertuig betreft geldt hiervoor een vrijstelling waardoor deze auto tóch met een B-rijbewijs mag worden gereden, maar wel met bepaalde voorwaarden. 

Accupakket versus laadruimte

Voor de aandrijving beschikt de eDeliver 9 over een elektromotor met een vermogen van 204 pk (150 kW) en een koppel van 310 Nm. De motor drijft de voorwielen aan zonder tussenkomst van een versnellingsbak. Onder de laadvloer is ruimte voor de montage van de accu’s. Een groter accupakket legt dus wel beslag op het laadvermogen, maar niet op de laadruimte. Er is keuze uit pakketten van 52, 72 of 89 kWh. Achtereenvolgens leveren deze pakketten een gecombineerde reikwijdte op van 186, 236 en 296 kilometer, vastgesteld volgens de WLTP-methode. Puur voor de stad zijn deze cijfers 237, 288 en 353 kilometer. Deze laatste afstand wordt groot op de carrosserie vermeld. Tijdens onze proefrit hebben wij ervaren hoe ver wij op een acculading zijn gekomen.

Achter het stuur

Maxus maakt de instap in de eDeliver 9 eenvoudig met grote handgrepen op beide A-stijlen. In de cabine is plaats voor drie personen, maar dan wel over wat kortere afstand. Onder de beide bijrijdersstoelen is een flinke bergruimte waarin bijvoorbeeld de laadkabel prima kan worden opgeborgen. De bestuurdersstoel laat zich tamelijk goed instellen; voor wat langere bestuurders zit het fiscale tussenschot altijd wat in de weg. 

bestelbus buitenspiegel
Goede spiegels met aparte breedtespiegels én verklikkerlichtjes.

Het stuurwiel laat zich in de hoogte verstellen. Op de spaken van het stuurwiel zit de bediening van cruisecontrol (links) en radio/telefoon (rechts). Op een 10 inch-infodisplay geeft de auto informatie over onder meer acculading en bandenspanning. Het systeem is te koppelen aan de smartphone (Apple Carplay en Android) en beschikt dan ook over navigatie. 

Als de portieren ontgrendeld zijn, heeft de bestuurder de contactsleutel verder niet meer nodig; de Maxus werkt ‘keyless’. Wel goed opletten voor het ‘starten’: gordel om, portier dicht, voet op de rem, startknop bedienen, en pas dan meldt het systeem dat het klaar is voor vertrek. Met een traditioneel grote hevel wordt de gewenste richting geselecteerd. Bij achteruitrijden schakelt de achteruitrijcamera automatisch in. Parkeersensoren voor en achter zorgen voor extra bewaking en de grote spiegels met aparte breedtespiegels zorgen voor het totaal beeld. In de spiegels geven lampjes een dodehoekwaarschuwing. 

Onderweg met de eDeliver 9

Zelfs in de ecostand blijkt de eDeliver 9 een erg vlotte auto. Sterker: het verschil met de powerstand is bijna niet vast te stellen. De topsnelheid wijkt wat af: in eco bedraagt die 95 km/u, in normaal en power rijdt de Maxus 100 km/u. Juist een hoge topsnelheid trekt de accu’s heel snel leeg, dus logisch dat de fabrikant die maximumsnelheid heeft begrensd. Zonder lading komt de auto vlot van zijn plaats: naar 60 km/u binnen 6 seconden en binnen 9 seconden naar 80. 

maxus edeliver 9
Een laadruimte als een concertzaal.

Ondanks de forse trekkracht op de voorwielen, stuurt de eDeliver 9 licht, maar met gevoel. Voor het veercomfort geldt dat de voorvering alle oneffenheden keurig wegstrijkt. En doffe dreun uit de laadruimte maakt af en toe duidelijk dat de achtervering op wat meer belading berekend is. Wij reden de auto met een standaardcruisecontrol; de importeur meldt dat op de nu uit te leveren modellen active cruisecontrol is geïnstalleerd. 

Eenpedaalsbediening

Zoals gebruikelijk bij elektrische voertuigen laat de Maxus zich heerlijk comfortabel rijden met een eenpedaalsbediening. Gasgeven met het ‘gaspedaal’ en als dat helemaal omhoog komt, regenereert de Maxus zo sterk dat de auto daardoor fors afremt, bijna tegen stilstand aan. Met een volle accu is dit effect veel minder; daar moet een bestuurder in het begin van de rit goed rekening mee houden. Voor die gevallen beschikt de Maxus over een prima stel wielremmen.

Geen lading aan boord

Bij onze beoordeling van rijgedrag melden wij altijd uitdrukkelijk of de auto beladen was. Dat was de eDeliver 9 niet. Volgens de importeur is dat geen voordeel voor de auto. De acceleratie pakt weliswaar vlotter uit, maar het recupereren van remenergie levert veel meer op wanneer het systeem steeds het doorzettend vermogen van enkele honderden kilo’s lading moet wegremmen. Dat kon dus niet tijdens de rijimpressie. 

elektrische bedrijfswagen maxus edeliver 9
De aansluiting voor het laadsnoer zit midden in de grille; da’s handig.

Wel hebben wij de auto een aantal keren fors aan de tand gevoeld met onder meer herhaalde acceleratiemetingen. Daarnaast hebben wij zo goed mogelijk de rit van een koerier nagedaan, met veel stoppen, optrekken, manoeuvreren en stukken snelweg. Wat schetst onze verbazing als de importeur ons aan het eind van onze rit laat zien dat wij met ons energieverbruik een gecombineerde rit hadden kunnen maken van 308 kilometer. Meer dus dan de WLTP-meting aangeeft: die zegt 296 kilometer. Absoluut geen slecht resultaat met deze lage temperatuur!