Nadat Mercedes-Benz Trucks al op de IAA 2016 in Hannover het conceptvoertuig van een distributietruck voor stedelijke gebieden had gepresenteerd, gingen vanaf 2018 tien prototypen van de eActros voor praktijktests naar klanten in Duitsland en andere Europese landen, waaronder Nederland. Het doel van de ‘eActros innovatievloot’ was om vanaf 2021 de eActros op de markt te brengen. “De nauwe samenwerking met onze klanten was de focus bij de ontwikkeling van de eActros. Alles wat we van tevoren door de ‘eActros innovatievloot’ hebben geleerd, is nu in serieproductie gegaan. Het productiemodel is op sommige punten weer aanzienlijk beter dan de prototypen, op het gebied van actieradius, vermogen en veiligheidsuitrustingen”, aldus Andreas von Wallfeld, hoofd Sales, Marketing en Services bij Mercedes-Benz Trucks.

Technologische hart van de eActros 

Het technologische hart van de eActros wordt gevormd door de aandrijflijn met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De beide motoren garanderen een indrukwekkend rijcomfort en een hoge rijdynamiek, maar tegelijkertijd maakt de stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten van circa 105 kWh. De maximale capaciteit van circa 420 kWh maakt een actieradius tot 400 km mogelijk. De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kW: de drie accupakketten hebben bij een conventionele DC-snellader met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent te worden geladen. “Dit maakt de eActros qua beschikbaarheid en dienstverlening optimaal toegerust voor dagelijkse inzet in het distributietransport”, aldus Von Wallfeld.

Digitalisering en connectiviteit

Om transportondernemers bij het overschakelen op eMobility te ondersteunen, heeft Mercedes-Benz Trucks de eActros in een holistisch ecosysteem dat ook advies en services voor klanten omvat, zoals optimaal gebruik van de truck, optimalisatie van de TCO en opbouw van een laadinfrastructuur. Daarnaast overtuigt de e-truck door een hoge mate van digitalisering en connectiviteit.

Dit geldt ook voor de voertuigveiligheid. Al met de huidige generatie Actros met conventionele dieselaandrijving heeft Mercedes-Benz Trucks laten zien welk veiligheidsniveau vandaag de dag mogelijk is en met welke maatregelen de fabrikant zijn visie op ongevalvrij rijden nastreeft. Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van standaardsystemen zoals de MirrorCam, de dodehoekassistent Sideguard Assist of de noodremassistent Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie met voetgangersdetectie, maar ook voor de uitdagingen die gepaard gaan met elektrische voertuigen en HV-systemen.

Het seriemodel gaat vanaf herfst 2021 in productie in de grootste Mercedes-Benz truckfabriek in Wörth, Duitsland. Voor de nieuwe productieprocessen zijn daar de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen getroffen, waaronder de bouw van een nieuwe assemblagelijn. In eerste instantie is het seriemodel van de eActros leverbaar in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland, België, Groot-Brittannië, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Andere landen volgen.