Het leasecontract liep af en dat was het moment om weer eens scherp naar de heftrucks te kijken, aldus HSE Specialist John de Vos. “We wilden naar de zorgeloosheid van lithium-ion accu’s én een extra stap zetten qua veiligheid. Jungheinrich bood voor beide een passende oplossing. Fijn dat we bij dit merk konden blijven, want de trucks vallen al jaren erg in de smaak bij de chauffeurs.” 

Onoverzichtelijke passages 

Met een vijftal nieuwe elektrische heftrucks met lithium-ion accu’s kan Quaker, onderdeel van PepsiCo, naar eigen zeggen weer een aantal jaren vooruit. Ook veiliger dan voorheen, want zoneCONTROL houdt doorlopend een oogje in het zeil. Dat is in het klassieke pand aan de Maashaven geen overbodige luxe. Er zijn diverse onoverzichtelijke passages van loop- en rijpaden. Ondanks de zebrapaden, spiegels en zorgvuldig gekleurde loopzones, bleef de interactie tussen heftrucks en personen een zorgenpost. “Natuurlijk kijk je in de spiegels, zowel chauffeurs als voetgangers, maar in de praktijk blijkt dat toch minder te gebeuren dan gehoopt”, vertelt De Vos. “De overwogen algehele verlaging van de rijsnelheid tot vijf km/uur is wel heel erg veilig, maar verstoort ook het proces op het expeditieplein. Gelukkig kan het ook slimmer.”  

Automatisch en zelfstandig  

Die slimme oplossing is zoneCONTROL. Het systeem werkt met enkele vaste componenten, zoals een terminal op de heftruck, zogenoemde ankers in de ruimte waar heftrucks rijden en tags voor voetgangers. ZoneCONTROL werkt met een gewone 230V netaansluiting. De communicatie en nauwkeurige plaatsbepaling verloopt via eigen UWB (Ultra Wide Band) signalen en vraagt geen additionele IT-structuur.  

Zodra een heftruck binnen twintig meter van een anker, lees: mogelijke probleemlocatie komt, dan projecteert een lamp een waarschuwingsafbeelding op de vloer. Gelijktijdig wordt de snelheid van de truck automatisch verlaagd. Komt de heftruck in de buurt van personen met een zoneCONTROL-tag, dan gaat de rijsnelheid ook omlaag en verschijnt er een rode waarschuwing op het display van de truck. De tag gaat trillen en geeft een piepsignaal, zodat ook de drager extra gewaarschuwd is.  

Niet bij Quaker actief, maar wel mogelijk is het automatisch openen van deuren waar de heftrucks doorheen mogen. Of dat ze juist gesloten blijven als er geen toestemming is, of de doorrijhoogte het niet toelaat. Ook het waarschuwen van trucks onderling, het automatisch beperken van hefhoogtes of het voorkomen van het neerzetten van lasten op ongewenste locaties is mogelijk. 

Installatie krijgt vervolg 

Voor Quaker brengt het nieuwe systeem de extra gewenste oplossing. “De trucks rijden langzamer als dat nodig is en alle betrokkenen zijn gewaarschuwd als ze met elkaar te maken krijgen”, aldus De Vos. “Deze zicht- en hoorbare signalen verhogen het bewustzijn zo sterk, dat eerdergenoemde knelpunten veel veiliger geworden zijn. We zijn er erg tevreden over en overwegen om ook in andere vestigingen van PepsiCo het systeem te gaan uitrollen.”  

Lees ook: Investeren in robots of mensen?