De optimale inzet van de 100 procent elektrische trekker vraagt om een slimme planning in de 24/7-distributiestructuur. Naast de bestaande levertijden aan winkels en de rij- en rusttijden van de chauffeur moet nu ook het bijlaadproces ingepland worden. Bij de aflevering van de trekker hebben de chauffeurs van Peter Appel Transport direct uitgebreid instructie gehad van medewerkers van DAF en VDL over het veilig bijladen van de batterij aan de laadpaal.

Albert Heijn: drie per rit

De elektrische trekker wordt ingezet voor relatief korte ritten. In de praktijk betekent het dat er per rit maximaal drie winkels vanuit het Albert Heijn-distributiecentrum in Zaandam worden bevoorraad in Amsterdam en omgeving. Voor het laden van de batterijen liet de supermarktorganisatie de laadinfrastructuur in Zaandam verbeteren met onder meer een ultrasnellader, ontwikkeld door Heliox en geleverd door VDL, waarmee de gemiddelde laadtijd na een rit is teruggebracht van 70 naar 35 minuten.

Over de DKTI proeftuin 

De proeftuin met elektrische en plug-inhybridetrucks die worden ingezet om Albert Heijn-supermarkten in de binnenstad zero-emissie te beleveren wordt ondersteund door het subsidieprogramma DKTI (Demonstratieregeling klimaattechnologieën en -innovaties in transport). De partners Albert Heijn, Peter Appel Transport, Simon Loos, DAF Trucks, TNO en toeleveranciers onderzoeken samen met een stedelijke klankbordgroep hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. Dus zonder schadelijke uitstoot van CO2, NOx en fijnstof en met zo min geluid. In het project is Peter Appel Transport een belangrijke partner bij het vaststellen van functionele en operationele vereisten en bij het testen van de voertuigen.