Quickstra-eigenaren Diny Sengers-Kikstra en Lennard Kikstra waren bij de demonstratie aanwezig. “Van der Wal is de eerste in Nederland en ook een van de eersten in de hele wereld die deze machines in gebruik neemt”, aldus Lennard Kikstra. "En dat gelijk met acht stuks.” Dat dit niet ‘slechts’ een investering was blijkt al snel. “We werken al meer dan twintig jaar samen. In 2015 was Henk bij ons en die zei: “Ja die machines worden wel wat ouder, ik wil wel gaan vervangen maar ze moeten duurzaam, duurzaam, duurzaam.” Henk van der Wal, eigenaar van het gelijknamige bedrijf, vult aan: “De Moffet E-serie is al een paar jaar op de markt. Maar we kwamen er tijdens het testen van deze versie al snel achter dat deze ongeschikt is voor veel voorkomende werkzaamheden zoals lossen van zonnepanelen op onverhard terrein. Dit kwam doordat deze versie een enkele aandrijving had.”

Elektrische meeneemheftrucks met driewielaandrijving

Quickstra en Van der Wal besloten daarop om samen met Moffet-fabrikant Hiab op te trekken in de ontwikkeling van een veel krachtigere versie met driewielaandrijving. Na een traject van ruim drie jaar zijn vandaag de eerste acht exemplaren van de sterke, stille, CO2-vrije elektrische meeneemheftruck, de ‘Moffett E4 25.3-NX 100% elektrisch’ in gebruik genomen. 

Zonnepanelen op de heftruck

Om de kooiaap maximaal in te zetten kan er niet alleen via het netstroom geladen worden, maar ook tijdens het rijden. Hiervoor is eerst een zelfontwikkelde charger in samenwerking met Quickstra en Hiab op maat ontworpen. Vervolgens hebben de monteurs van Van der Wal op al het materiaal de elektra aangepast. “Dit was een flink karwei en er was een moment dat ik dacht: ‘Dit is onmogelijk’”, vertelt Wilco Beerta, fleetmanager bij Van der Wal. "Kom ik de dag erna in onze garage laten de jongens me trots zien dat ze uitgetekend hebben hoe het kan. Prachtig!” Dit soort innovaties maken volgens Beerta het verschil. “Gisteren heb ik nog iemand gesproken om te kijken naar de mogelijkheden van bijladen met behulp van zonnepanelen op de heftruck. Het is mooi om te kijken wat er mogelijk is.” 

Klanten willen minder CO2-uitstoot 

Volgens Van der Wal wegen steeds meer klanten uit onder meer de bouwsector de uitstoot van (CO2-)emissies mee in hun aanbestedingen. Steeds vaker moeten of willen zij aan een bepaalde maximale CO2-uitstoot voldoen, en transport wordt hier ook in meegenomen. Hierdoor loont het als leveringen zo CO2-neutraal mogelijk plaatsvinden.

Daarnaast noemt Van der Wal een andere belangrijke groep klanten: “We rijden voor klanten met duidelijk duurzame producten en missies. Vaak kiezen zij voor ons omdat we al flinke slagen kunnen maken door het transport slimmer in te richten, bijvoorbeeld door lzv’s in te zetten. Deze klanten reageren erg positief als ik hen vertel dat we elektrisch gaan laden en lossen.”