Deze Moffett-meeneemheftruck is volgens Van der Wal zo bijzonder, omdat het de eerste elektrische kooiaap is met driewielaandrijving. Daardoor rijden ze met gemak over onverhard terrein. Deze uitvoering is dan ook uitermate geschikt voor projecten in de bouw en bij het aanleggen van zonneparken. Verder zorgt de elektrische aandrijving ervoor dat de machine fluisterstil is. Dit geeft veel extra flexibiliteit bij leveringen met geluidsrestricties, zoals vaak geldt op hele vroege en late uren in de bebouwde kom.

Onderweg opladen

Nog een handige innovatie is de door Van der Wal zelfgebouwde charger. Deze charger is in samenwerking met Quickstra en Hiab op maat ontworpen en maken het mogelijk om tijdens de rit de batterij van de heftruck op te laden. “Met deze chargers kunnen we ons materiaal langer onderweg houden, ook op plaatsen waar we anders niet tussendoor zouden kunnen bijladen”, vertelt eigenaar Henk van der Wal. "Handig om onnodige kilometers te voorkomen."

Van der Wal moest drie jaar wachten

Op de vraag waarom Van der Wal de primeur kreeg, is het antwoord van Lennard Kikstra, eigenaar van Quickstra: “Henk roept al een jaar of drie dat hij zijn kooiapen pas wil vervangen als ik ze elektrisch kan leveren. Ik heb importeur Hiab en de fabriek van Moffett in Ierland, extra gestimuleerd om voor onze klanten een driewielaangedreven machine te ontwikkelen. Dit is gelukt, en we zijn trots dat we met Van der Wal de primeur hebben, en samen de toekomst verder in kunnen.”  

elektrische meeneemheftruck moffett van der wal

Investeren in verduurzaming

Van der Wal zegt in zijn duurzaamheidsprogramma 'Kill Empty Running' dat het draait om het optimaal benutten van de mogelijkheden die er nu zijn. Dus niet wachten op een techniek of wetgeving, maar zelf actie ondernemen. Waarom Van der Wal dan toch drie jaar heeft gewacht? “Het is belangrijk dat we waar mogelijk investeren in het verduurzamen van ons materiaal. Aangezien het technisch mogelijk was, wilde ik per se hierin investeren en niet in oudere, achterhaalde techniek waarmee nauwelijks enige winst in duurzaamheid te behalen valt.”

Veel vraag naar lage CO2-uitstoot 

Steeds meer klanten wegen de uitstoot van (CO2-)emissies mee in hun aanbestedingen, constateert Van der Wal. "Dit zien we bijvoorbeeld bij klanten in de bouwsector. Steeds vaker moeten of willen zij aan een bepaalde maximale CO2-uitstoot voldoen; transport wordt hier ook in meegenomen. Door deze maximering loont het als leveringen zo CO2-neutraal mogelijk plaatsvinden." 

Daarnaast is er volgens Van der Wal nog een andere belangrijke groep klanten: “We rijden voor klanten met duidelijk duurzame producten en missies. Vaak kiezen zij voor ons omdat we al flinke slagen kunnen maken door het transport slimmer in te richten, bijvoorbeeld door de inzet van lzv’s. Deze klanten reageren erg positief als ik hen vertel dat we straks elektrisch gaan laden en lossen.”

hiab moffett van der wal