DHL Parcel kondigt deze maand nieuwe investeringen aan van 350 miljoen voor de komende drie jaar. Het gaat hier naast de twee eerder aangekondigde nieuwe centrale sorteercentra grotendeels om de bouw van 26 nieuwe cityhubs en de daarbij behorende elektrificatie van de bezorgvloot. Naast deze investeringen maakte DHL in mei bekend het loon van bezorgers in dienst van DHL te verhogen van € 12 nu naar € 14 in 2024 en uiteindelijk naar € 14,25. Ceo Wouter van Benten: ”DHL herinvesteert daarmee het grootste deel van zijn resultaat in verdere uitbreiding en verduurzaming van het pakketnetwerk. Met de salarisverhoging laten wij bovendien zien dat groei en een goed bedrijfsresultaat weerspiegeld mogen worden in de arbeidsvoorwaarden.”

Cityhubs

De 26 nieuw te bouwen cityhubs (zie volledige lijst onderaan dit bericht) maken deel uit van een netwerk van 136 vestigingen. De cityhubs zijn gevestigd aan de rand van alle stedelijke gebieden, waarmee de 'last mile' op de meest efficiënte en duurzame manier kan worden uitgevoerd. Op een cityhub vertrekken gemiddeld negentig ritten per dag, waarvan zestig overdag en dertig in de avond, met korte routes met honderd tot tweehonderd adressen. Korte routes stellen in staat snel te verduurzamen omdat ze met elektrische bestelauto's, cargo-fietsen of andere kleine voertuigen uitgevoerd kunnen worden. Alle nieuwbouw vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van Breeam. De gebouwen zijn gasloos, voorzien van zonnepanelen en er wordt gereden met een volledig elektrische vloot.

De CO2-uitstoot per pakket komt daarmee op circa 300 gram; vergelijkbaar met de CO2-footprint van een kop koffie. Door middel van carbon pricing wordt deze CO2-uitstoot volledig, en in lijn met het klimaatakkoord van Parijs, gecompenseerd tegen ETS-prijzen. Deze zomer wordt de vloot opnieuw uitgebreid met 500 elektrische bestelauto’s, waarmee DHL met 1.200 elektrische bussen de grootste vloot elektrische auto’s in Nederland heeft. In 2025 is de hele last mile vloot landelijk emissievrij. Onderzoek bestempelt onlineshoppen zeker niet als minder duurzaam dan fysiek winkelen en DHL gaat daar onder de noemer ‘maximaal reduceren en volledig compenseren’ dus nog een stap verder in.

Twee nieuwe sorteercentra

In oktober aanstaande opent in Utrecht een nieuw nationaal sorteercentrum. In mei ging in Dordrecht de eerste paal de grond in voor opnieuw een groot nationaal sorteercentrum dat in oktober 2022 opent. Met deze duurzame sorteercentra komt het totaal aantal sorteercentra in Nederland op achttien.

De 26 nieuw te bouwen cityhubs komen in: Almelo, Almere, Amsterdam, Amsterdam-Oost, Amsterdam-Zuid, Apeldoorn, Breda, Den Haag, Ede, Emmen, Geleen, Gouda/Waddinxveen, Groningen, Haarlem, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaandam, en Zoetermeer.