Recycler Renewi, DB Cargo Nederland, Cabooter Venlo, AEB Amsterdam, Topsector Logistiek werken samen bij deze proef. 

Wekelijks transporteert Renewi 1.300 ton restafval over de weg vanuit Limburg naar een onbekende bestemming. Dit zijn ongeveer 59 transportbewegingen. Tijdens de pilot onderzoekt men of het technisch haalbaar is om het afval, zonder te schredderen, te verbalen en deze balen aansluitend in een treinwagon te plaatsen.

“Het verlagen van onze CO2-voetafdruk is een van onze doelstellingen”, zegt Martijn Rüth, General Area Manager Renewi Nederland. “Het transporteren van afval over het spoor in plaats van over de weg zorgt voor CO2-vermindering en voor een afname van verkeer op de Nederlandse wegen.” 

Kosten en CO2-reductie

“Met deze pilot willen we inzichten krijgen in de technische aspecten, randvoorwaarden zoals vergunningseisen, daadwerkelijke kosten en de hoeveelheid CO2-reductie van het vervoer”, zegt Kim Hazelaar, Programmamanager van Topsector Logistiek. “ Deze resultaten geven inzicht in de mate waarin spoor een goed alternatief is voor vervoeren van afval.”

“Tijdens de pilot wordt 500 ton afval in één keer over het spoor vervoerd. Normaal gesproken zijn daar 23 vrachtwagens voor nodig. Deze manier van vervoeren is dus beter voor het milieu en beter voor de doorstroming op de weg”, aldus Nanouke van ’t Riet, CEO/COO van DB Cargo Nederland.

Met balen kunnen veel meer tonnen afval vervoerd worden dan met los gestort afval. Het bespaart kosten en levert CO2-reductie op.

Lees ook: "Biobrandstoffen uit afvalstromen belangrijk voor toekomst rijden en varen"