Vanaf deze zomer rijden de eerste zelfrijdende prototypen op basis van de toekomstige ID. Buzz op een testterrein in de buurt van München. “Lichte bedrijfswagens zijn de logische optie om mensen en goederen ‘autonoom’ te vervoeren. Met de autonome versie van de ID. Buzz willen we commerciële transport- en bezorgdiensten vanaf 2025 mogelijk te maken”, zegt Christian Senger, binnen Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van autonoom rijden. “In een aantal steden kunnen klanten zich straks door een zelfrijdend voertuig naar hun bestemming laten brengen. Ook de bezorging van goederen en pakketten wordt veel eenvoudiger door onze autonome rijservice.”

Samenwerking voor ID. Buzz

Binnen de Volkswagen Groep is Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Level 4 autonome rijtechnologie. Maar voor de verder ontwikkeling heeft VW samenwerking gezocht met enkele grote globale spelers voor autonome voertuigtechnologie. Opvallend is dat tijdens deze presentatie de samenwerking met Ford helemaal niet ter sprake kwam. Senger richtte zich vooral op de al langer bestaande samenwerkingen. De belangrijkste daarvan is Argo AI. Deze onderneming ontwikkelt zelfrijdende technologie in samenwerking met diverse autofabrikanten, waaronder nu dus ook de Volkswagen Groep. Een paradepaardje voor de autonome voertuigtechniek van Argo AI is een combinatie van sensoren – waaronder lidar (waarover hieronder meer), radar en camera’s – als essentieel om veilig autonoom rijden mogelijk te maken. Tijdens de presentatie van de ID. Buzz kon niemand eraan twijfelen: veiligheid staat voorop bij de ontwikkeling van de techniek. 

Argo Lidar-sensor

Voor de ID. Buzz AD (wat staat voor ‘Autonomous Driving’) maakt Volkswagen Bedrijfswagens gebruik van een nieuwe lidarsensor, Argo Lidar genaamd. Hiermee kan het voertuig objecten tot op 400 meter afstand kan zien en daar zijn rijstrategie op aanpassen. Argo Lidar beschikt over een ‘Geiger-modus’ die in staat om het kleinste deeltje licht – een enkel foton – te detecteren, wat de basis vormt voor het ‘zien’ van objecten die weinig reflecteren. Deze technologie zal worden geïntegreerd in het zelfrijdende systeem van de autonoom rijdende voertuigen van Volkswagen Commercial Vehicles. Dat moet de veiligheid tijdens het rijden garanderen. 

Moia eerste gebruiker ID. Buzz AD

Er zijn ook concrete plannen voor het commercieel gebruik van de toekomstige technologie voor transportdienstverleners. Volkswagen Group-dochter Moia zal volgens de plannen van VW in 2025 de eerste gebruiker van de zelfrijdende ID worden. Moia heeft ruime ervaring op het gebied van mobiliteitsdiensten en wagenparkbeheer. "In zeer korte tijd hebben we Europa's grootste, volledig elektrische ridepoolingservice opgezet en mobiliteit geboden aan miljoenen passagiers. Deze expertise brengen we in de samenwerking met Volkswagen Commercial Vehicles en Argo AI. Hamburg zal de eerste stad zijn die een autonome autoridepooling-service aanbiedt met een ID. Buzz”, aldus algemeen directeur Robert Henrich. Moia is naar eigen zeggen de grootste aanbieder van delen in Hamburg en heeft momenteel 1.200 mensen in dienst. Op beelden tijdens de presentatie is te zijn dat Moia nu al over een forse vloot auto’s beschikt. “De komst van de ID. Buzz is een voor de hand liggende stap in de verdere groei van het bedrijf.”