Tijdens een presentatie bij het zonovergoten strand van IJmuiden, zet Hyundai-topman Nabil Nachi de visie van Hyundai op uitstootloze mobiliteit uiteen. Nachi is binnen het concern verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de fuelcellvoertuigen. Hij ziet geen concurrentie tussen batterij- en waterstofelektrische voertuigen, maar een aanvulling. “Waterstof maakt al lang deel uit van de toekomstige energiestrategie van Hyundai. We zetten ons in voor zowel batterijelektrische als brandstofcelelektrische voertuigen, omdat we geloven dat de twee technologieën het meest geschikt zijn voor verschillende dingen. Brandstofceltechnologie is zeer geschikt voor langere afstanden en zware ladingen – wat perfect past in de sector van de bedrijfsvoertuigen. Het heeft het voordeel van korte tanktijden en een groot bereik. Onze roadmap 'FCEV Vision 2030' illustreert onze inzet om de ontwikkeling van een waterstofmaatschappij te versnellen door gebruik te maken van ons leiderschap op het gebied van brandstofceltechnologieën. Met deze roadmap willen we grote investeringen doen in de productie van FCEV-voertuigen.”

Nieuwe generatie Xcient Fuell Cell

Nachi houdt zijn betoog voor een nagelnieuwe Hyundai Xcient Fuel Cell-truck die binnenkort in Zwitserland aan de slag gaat, maar nu eerst een promotierondje maakt door wat Europese landen. Deze Xcient is de eerste van de nieuwe generatie en onder meer voorzien van nieuwe elektromotoren én een nieuw uiterlijk. Hyundai toonde het concept van deze truck al op de IAA van 2016 in Hannover. Toen natuurlijk nog voorzien van dieselaandrijving, over elektrische aandrijving werd met geen woord gerept. In 2019 verwierf de Xcient Fuel Cell de Truck Innovation Award 2020, mede vanwege zijn inspanningen om deze truck in te passen in een werkende situatie, bij Zwitserse transportbedrijven en met hulp van Zwitserse partners. Dat concept krijgt een steeds duidelijker vorm. Inmiddels rijden in Zwitserland zo’n vijftig van deze waterstoftrucks. Hyundai hoopt in de tweede helft van dit jaar een flinke sprint trekken door er dan nog zo’n 150 af te leveren. Onder meer de schaarste aan chips zit de fabrikant echter dwars. 

Technische eigenschappen

Tijdens de presentatie biedt Hyundai geen gelegenheid om zelf met de nieuwe Xcient Fuel Cell-truck te rijden. Nu wijkt dat natuurlijk niet af van de ervaring met een batterijelektrisch voertuig. Bovendien werden wij naar de presentatieplaats gereden met een Hyundai-waterstofbus. De chauffeur hield een enthousiast betoog over de technische mogelijkheden van zijn bus, waarvan de motorische eigenschappen flink afwijken van de truck. Nachi geeft als technisch signalement van de truck op: "De Xcient Fuel Cell-truck is uitgerust met twee brandstofcelstacks van 90 kW voor een totale capaciteit van 180 kW, nieuw aangepast voor dit zware vrachtwagenmodel. Het rijbereik van een 4x2 2021 Xcient-brandstofcel zal ongeveer 400 kilometer bedragen.” Op de vraag wat het effect zal zijn van het rijden bij lagere temperaturen antwoordt Nachi dat dit juist geen probleem is. “Wij moeten de waterstoftanks zo koel mogelijk houden, voor een zo groot mogelijk rendement. Een lage buitentemperatuur werkt in ons voordeel.”

waterstoftanks hyundai xcient fuel cell
De zeven waterstoftanks zijn opgebouwd tegen het kopschot van de laadruimte.

Bakwagentoepassing

Het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De nieuwe e-motor van 350 kW levert een maximumkoppel van 2.237 Nm. Zeven grote waterstoftanks bieden een gecombineerde opslagcapaciteit van ongeveer 31 kilo brandstof, terwijl een 72 kWh-aangedreven set van drie batterijen een extra energiebron vormt. Nachi beaamde dat voorlopig een bakwagenconfiguratie het meest geschikt is om voorzien te worden van waterstoftechniek. De tanks vragen vrij veel ruimte, die op het chassis van een trekker niet te vinden is. Nachi kantelt de cabine van de Xcient om de journalisten een beter beeld te geven van de opbouwmogelijkheden van de geïsoleerde waterstoftanks. Feitelijk staan zij opgestapeld tegen het kopschot van de laadruimte; iets wat bij een trekker alleen mogelijk zou zijn met een verlengd chassis.

Stadsbus

Om de mogelijkheden van waterstofaandrijving verder te illustreren had Hyundai ook een waterstofbus van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf meegenomen, inclusief de genoemde enthousiaste chauffeur. Deze Elec City-bus is uitgerust met een waterstofbrandstofcelsysteem van 180 kW. In het dak bevinden zich vijf waterstoftanks, waarin in totaal 34 kg waterstof kan worden opgeslagen voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Nachi: “We kunnen nu zeggen dat de beschikbaarheid van voertuigen niet langer een knelpunt is en dat de ontwikkeling van een waterstofmaatschappij dichterbij dan ooit is. We zijn ervan overtuigd dat met de steun van regeringen en onze partners die de ontwikkeling van infrastructuur ondersteunen, dit in de nabije toekomst werkelijkheid kan worden.” 

Nachi benadrukt nogmaals dat batterijelektrisch en waterstof niet als concurrenten moeten worden gezien, maar als technieken die elkaar prima aanvullen. In Zwitserland lijkt de formule van samenwerking met diverse partners goed te werken, waardoor de groei van het wagenpark en het tankstationnetwerk hand in hand gaan.

Schone wereld

Tijdens de presentatie vraagt Hyundai ook aandacht voor meer zorg voor het milieu in het algemeen. In Nederland is het merk een verbond aangegaan met de Nederlandse organisatie Healthy Seas. Duikers van deze organisatie helpen onder meer verloren visnetten te bergen en deze worden op een speciale, vanzelfsprekend natuurvriendelijke manier afgebroken tot moleculair niveau. Daardoor kunnen van deze netten allerlei nieuwe producten worden gemaakt. Het eerste product dat zo is ontstaan zijn sokken.