De uitkomst van de verkiezing was best wat bijzonder. De Toyota Proace Electric is immers volkomen gelijk aan de batterijelektrische Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro. En toch ging de Proace als enige aan de haal met de titel. De jury was vooral erg onder de indruk van de afwijkende garantievoorwaarden van Toyota, waardoor de Proace een fabrieksbescherming heeft tot wel 1 miljoen kilometer en tot vijftien jaar voor het accupakket. Zo’n mooie garantieregeling hebben zijn drie Stellantis-soortgenoten niet en dit verschil kostte hen de (gedeelde) overwinning. 

stuur dashboard bestelwagen
Fraaie strakke inrichting; geen grote hevels meer voor versnelling en handrem.

Familieportret met Toyota Proace Electric

Een rijimpressie met de Toyota Proace Electric is dus een prima manier om in één keer kennis te maken met alle middelgrote bestelauto’s uit het Stellantis-programma. Hiertoe behoort inmiddels ook de Fiat Scudo; dit model is de opvolger van de Fiat Talento, waarvan de productie inmiddels is gestopt. Toyota behoort uiteraard niet tot het Stellantis-concern, maar deelt in de productie van de bestelauto. De ontwerpers hebben de vijf auto’s aan de voorkant allemaal een eigen uiterlijk weten te geven; grille, koplampen en bumper verschillen én natuurlijk het logo. Ook achter het stuur zijn er wat merkspecifieke verschillen. Als het op de techniek aankomt, is alles gelijk.

Accupakketten en aandrijflijn

Stellantis heeft voor het vijftal één krachtige elektromotor uitgekozen; deze levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. De voeding wordt geleverd door een accupakket onder de laadvloer. Er is keuze uit twee pakketten. De eerste is 55 kWh groot en biedt volgens de WLTP-meetmethode een bereik tot 230 kilometer. Het tweede pakket met 75 kWh geeft de Toyota een actieradius van zo’n 330 kilometer. Door zijn grotere omvang past dit pakket uitsluitend onder de langste laadvloer van de Proace.

aandrijving elektrische bestelwagen
De schuifschakelaar in het midden bepaalt de richting, de knopjes zijn voor het regenereren en parkeren en rechts het kiezen van de rijmodus.

Aandrijving gebeurt op de voorwielen, zonder tussenkomst van een versnellingsbak. Een schakelaar met ‘D’, ‘N’, ‘R’ en ‘B’ op het dashboard bedient de voortgang van het voertuig. De B-stand is bedoeld om op de motor af te remmen en tegelijk energie te recupereren. Het effect daarvan is afhankelijk van de mate van ontlading van de accu’s. Zijn die goed volgeladen, dan wordt weinig energie teruggewonnen via het elektrische afremmen en is eerder het gebruik van de voetrem nodig. Inderdaad bemerkten wij ’s middags dat de Proace veel enthousiaster afremde bij het wegnemen van ‘gas’ dan ’s ochtends. Een andere schakelaar laat de bestuurder kiezen tussen ‘eco’, ‘normaal’ en ‘power’. 

Carrosserievaranten bedrijfswagen Toyota

De Proace kent slecht één hoogte: 190 centimeter. Daarmee kun je de meeste parkeergarages schadevrij inrijden. In de lengte is er meer variatie mogelijk: er zijn uitvoeringen van 4,60, 4,96 en 5,30 meter. Voor het laadvolume betekenen de lengteverschillen een inhoud van 4,6 m3 (L1), 5,3 m3 (L2) en 6,1 m3. De kortste variant heeft een draaicirkel tussen stoepranden van 11,3 meter, de twee andere versies hebben 12,4 meter nodig. 

Achter het stuur

Instappen in de Proace gaat makkelijk. Op de A-stijlen zijn geen handvatten gemonteerd, maar die heb je ook niet nodig. Nadat de portieren ontgrendeld zijn kan de sleutel worden weggelegd; voor starten en stoppen van de motor is een startknop aanwezig. Rem intrappen, startknop indrukken en na een heel korte wachttijd meldt het display ‘ready’. Met een elegant klein schuifschakelaartje kiest de bestuurder of hij voor- of achteruit wil gaan rijden. Bij achteruitrijden wordt het centrale display de monitor voor de achteruitrijcamera. 

infodisplay toyota proace electric
Het infodisplay wordt bij achteruitrijden een monitor.

Voor een grote gesloten bestelauto is het opvallend dat de Proace in de meeste uitvoeringen geen dodehoekwaarschuwing in de spiegels heeft; ook breedtespiegels ontbreken. Ook alle Stellantis-stalgenoten missen deze voorzieningen. Met een knopje ‘B’ kiest de bestuurder of het gaspedaal ook als rempedaal mag fungeren. Handig dat deze schakelaar zo onder handbereik zit. Soms is het prettig als de auto ongeremd kan uitrollen, en op andere momenten is een één-pedaalsysteem erg efficiënt. 

De zitpositie in een Nederlandse bestelwagen is voor langere bestuurders zelden heel comfortabel door het fiscale tussenschot; de Toyota Proace Electric maakt daarop geen uitzondering. De instelbaarheid van de bestuurdersstoel en het stuurwiel (in de lengte én hoogte) is heel goed. Onder de dubbele bijrijdersstoel is een zee aan bergruimte. Handig voor de thuislaadkabel. 

Stil tot 30 km/u

De Proace is mooi stil tot ongeveer 30 km/u. Daarna maken banden en wind net zo veel geruis als in een voertuig met verbrandingsmotor. Wie bij het instappen goed kijkt, weet dat de Proace over cruisecontrol beschikt. De bediening ervan gaat geheel intuïtief want de schakelaar zit volledig uit het zicht onder het stuurwiel. De werking en het verdere bedieningsgemak is prima. Net als in andere elektrische auto’s merkten wij in de Proace amper verschil in prestaties in de keuze standen ‘eco’, ‘normaal’ of ‘power’. Voor de begrensde topsnelheid van 130 km/u maakt het niet uit, en ook niet voor de prestaties bij de acceleratiemetingen. Die topsnelheid hebben wij niet gecontroleerd en alleen vastgesteld dat de 100 km/u snel werd gehaald. Van 0 tot 80 km/u doet de Proace in zo’n 8,3 seconden. 

Energieverbruik elektrische Toyota

Op de dag van de rijimpressie kwamen de temperaturen maar weinig boven het vriespunt. Voor een volledig opgeladen grote accu geeft de Proace dan een actieradius aan van 292 kilometer. Doe je de verwarming en airco aan, dan loopt dat bereik terug naar 270 kilometer zonder een meter te hebben gereden. Maar tijdens een rit die de ronde van een koerier moet benaderen, blijkt de Proace aardig wat energie terug te winnen uit de remacties. 

laadstekker toyota proace electric
De plaats voor de laadstekker is niet altijd even handig; een opening in het midden van de grille kan gedoe met laadkabels voorkomen.

Tijdens de lunchstop konden wij de Proace koppelen aan een laadpaal bij een Esso-station in Werkendam. De eigenaar vroeg ons hoe wij hem hadden gevonden. Hij had de snellaadpalen kortgeleden geïnstalleerd en ze waren nog niet te vinden op de meeste apps. Dat illustreert hoe hard het laadpalennetwerk in ontwikkeling is. Wel is duidelijk dat bij het ontwerp en de inrichting van de oplaadplaatsen veel meer rekening wordt gehouden met personenauto’s dan met bestelauto’s. Die moeten soms flink manoeuvereren om een plekje aan de paal te vinden. Aan de snellaadpaal in Werkendam was de Proace binnen een halfuur helemaal volgeladen. Het opladen was feitelijk niet nodig geweest, maar gaf ons de gelegenheid rustig een kopje koffie te drinken. Met het groeien van het netwerk van snellaadvoorzieningen kan de angst voor stilvallen met een lege accu worden vergeten. En daarmee kan de elektrische bestelauto ook op wat langere routes worden ingezet.

Lees ook:
DHL Parcel elektrificeert bezorgvloot met vierhonderd Toyota’s Proace Electric 

DHL Parcel heeft vierhonderd Toyota’s Proace Electric besteld. Hiermee investeert de logistieke dienstverlener in een verdere elektrificering van zijn bezorgvloot die hiermee in Nederland toeneemt tot 1.400 elektrische voertuigen.