Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Zwolle: de lijst met gemeenten die hebben aangekondigd in 2025 emissievrije zones in binnensteden in te voeren groeit en groeit. Met de zogenoemde zero-emissiestadslogistiek (ZES) willen gemeenten ervoor zorgen dat stadskernen in 2025 alleen nog emissievrij worden beleverd. Denk aan het bevoorraden van winkels en de horeca en het bezorgen van pakketjes. Zo wordt de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof teruggebracht naar nul en een bijdrage geleverd aan de doelen van het Klimaatakkoord. 

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord heeft de overheid namelijk opgenomen dat in 2025 dertig tot veertig grotere gemeenten een gebied in de binnenstad hebben dat zonder uitstoot wordt bevoorraad. “Hiermee loopt het Klimaatakkoord voor op de Europese wetgeving”, legt adviseur Emile Keuter uit. “Nu 2025 steeds dichterbij komt is het als vervoerder die regelmatig in binnensteden komt echt tijd om na te gaan denken over een alternatief. Vooral met het oog op de afschrijving is het belangrijk om op tijd een keuze te maken. Vrachtwagens die nu worden aangekocht zijn vanaf 2025 minder waard omdat ze de binnensteden niet mogen betreden.”

Emissievrij rijden: elektrisch of waterstof

Keuter benadrukt dat er zeker alternatieven zijn. “Emissievrij rijden kan elektrisch of op waterstof. Bij het aanschaffen van een batterij of waterstof elektrische truck komt nogal wat kijken. De keuze van het voertuig en dus de toegepaste techniek is afhankelijk van de inzet. Daarnaast spelen de hoge aanschafkosten een grote rol. Aanschafsubsidies kunnen uitkomst bieden.”

Green Planet helpt

Green Planet heeft jarenlange ervaring met het verduurzamen van de logistiek. Naast dat het door middel van verschillende projecten werkt aan allerlei innovatieve ideeën rondom onder meer elektrisch rijden en waterstof, weten adviseurs ook alles over subsidiemogelijkheden en -trajecten. Daarnaast kunnen vervoerders op korte termijn bij Green Planet terecht voor het opladen van de trucks (tot 350 kW) of voor het tanken van waterstof.

Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op via [email protected].

Dit project wordt uitgevoerd onder de regeling DKTI-Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en medegefinancierd door de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen.