Na een testperiode beginnen Cycloon en bol.com met het bezorgen van de eerste bol.com-pakketjes. Klanten van bol.com kunnen vanaf deze week hun bestelling thuisbezorgd krijgen door een Cycloon-fietskoerier op een vrachtfiets. 

De pakketjes van bol.com gaan geleidelijk met de bezorgroutes van de fietskoeriers mee. Dat geldt ook voor de bestellingen van verkooppartners die hun logistiek aan bol.com hebben uitbesteed. Het rood van Cycloon en blauw van bol.com zijn ook samen terug te zien in de woonwijken. Een deel van de vrachtfietsen is namelijk in een nieuw jasje gestoken. De twee bedrijven delen de ambitie om bezorging duurzamer en socialer te maken.

Schoner en socialer

In december 2021 bereikten bol.com en Cycloon overeenstemming over een meerderheidsbelang van bol.com in Cycloon. De Autoriteit Consument & Markt gaf in mei toestemming voor deze strategische samenwerking, waarna de transactie werd afgerond. De twee ondernemingen willen bezorging schoner en socialer maken. Door samen te werken willen de bedrijven deze ambitie versnellen. Levering met vrachtfietsen is uitstootvrij en houdt woonwijken veilig. De bezorgers maken hierin het verschil, aldus het fietskoeriersbedrijf: “Aangedreven door ‘bruine boterhammen’ bezorgen ze pakketten door heel Nederland.” 

Bij het bedrijf zijn honderden mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. In twintig jaar is het naar eigen zeggen uitgegroeid tot het grootste duurzame en sociale fietsnetwerk ter wereld.

Cycloon-rood en bol.com-blauw

Cycloon is actief in meer dan zestig steden in Nederland en dat aantal blijft groeien. De samenwerking tussen met bol.com wordt visueel versterkt doordat op een deel van de vrachtfietsen beide merken zichtbaar zijn. De logo’s hierop zijn wit, en het Cycloon-rood en het bol.com-blauw moeten voor een grote herkenning zorgen in het straatbeeld. 

De fietskoerier heeft gelijktijdig zelf ook een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld, want het blijft ook als zelfstandig merk bestaan op bijvoorbeeld vrachtfietsen, kleding en andere uitingen. Deze nieuwe huisstijl is ook te zien op het deel van de vrachtfietsen dat zowel de merkkleuren van beide partners draagt.