Het onderzoeksprogramma werd voor het eerst uitgevoerd in juni om de invloed op koeriersdiensten en leveringen aan de deur te onderzoeken. Tijdens de DP World-proef werd getest hoe ontvangers erin slaagden om zelf toegang te krijgen tot zelfrijdende bestelautoā€™s. 

Ondersteuning door autonoom rijdend voertuig

De onderliggende bedoeling van het programma is om nieuwe mogelijkheden en modellen voor autonoom rijdende voertuigen te identificeren. Ook is het doel inzicht krijgen in met name de manier waarop bestaande processen en menselijke interacties kunnen worden samengevoegd in combinatie met geautomatiseerde voertuigen. 

Speciaal aangepaste Ford Transit

Bij DP World London Gateway wordt geautomatiseerde technologie al als een onlosmakelijk onderdeel van zijn activiteiten als containerhaven omarmd. Voor de proef gebruikte Ford een speciaal aangepaste Transit. Deze was zo uitgerust om het uiterlijk van een echt zelfrijdend voertuig na te bootsen, met een bestuurder die verborgen zat in een ā€˜Human Car Seatā€™. Medewerkers van het receptiegebouw van het bedrijf plaatsten pakketten in beveiligde kluisjes aan de achterkant van de Transit. Vervolgens reed het autonoom rijdende voertuig op vaste aflevertijden naar de hoofdreceptie 3,5 kilometer verderop, zodat collega's daar de pakketten konden ophalen. Normaal gesproken halen medewerkers pakketten zelf op bij de receptie. Hoewel dit tijdrovend is, is voor dergelijke ritten geen fulltimechauffeur vereist.

autonoom rijdend voertuig ford dp world

Elke stap van het proces werd gevolgd door de onderzoekers, die ook de deelnemers interviewden voor, tijdens en na de proef. Ze ontdekten dat medewerkers snel vertrouwd raakten met het gebruik van de speciaal uitgeruste bedrijfswagen. Sommigen trainden proactief collegaā€™s om toegang te krijgen tot hun pakketten, terwijl anderen vindingrijk waren in het overwinnen van uitdagingen die opzettelijk door de onderzoekers waren geĆÆntroduceerd; zoals het plaatsen van verkeerde pakketten in verkeerde kluisjes.Ā 

Invloed van zelfrijdende voertuigen

ā€œHet was ongelooflijk om te zien hoe enthousiast het team van DP World was over het werken met ondersteuning van een zelfrijdend voertuigā€, zegt Richard Balch, directeur van Autonomous Vehicles and Mobility bij Ford Europa. ā€œWe blijven zeer nauw samenwerken met onze klanten om te leren hoe autonome voertuigen voordelen kunnen bieden aan hun bedrijf. Het is opwindend om in de praktijk te zien welke invloed een autonoom rijdend voertuig kan hebben op een breed scala aan locaties. Wat goed werkte op het terrein van DP World, kan ook van pas komen op universiteiten, luchthavens en productiefaciliteiten.ā€

ā€œHet op locatie hebben van wat leek op een autonoom rijdend voertuig bracht heel wat teweegā€, zag ook Ernst Schulze, de Britse ceo van DP World. ā€œIedereen wilde er gebruik van maken. In de auto stappen om ergens anders ter plaatse een pakket op te halen lijkt misschien niet zo lang te duren, maar bij meerdere ritten verspreid over enkele weken, maanden of jaren kan dit veel tijd en geld kosten.ā€ 

Ford test ook in de Verenigde Staten

Ford test momenteel technologieĆ«n voor zelfrijdende auto's in grote steden in de Verenigde Staten in samenwerking met Argo AI. Het bedrijf is van plan om gedurende tien jaar tot 2025 ongeveer $ 7 miljard (ā‚¬ 6,02 miljard) te investeren in autonome voertuigen ā€“ waarvan $ 5 miljard (ā‚¬ 4,3 miljard) vanaf 2021 ā€“ als onderdeel van mobiliteitsgerichte initiatieven.

Lees ook: Paccar test autonoom rijden op traject van 400 kilometer