In Andalusië hebben testengineers de e-truck gedurende ongeveer vijf weken onder de loep genomen. Dat gebeurde bij temperaturen tot 44 °C. De tests varieerden van de werking van de airconditioning en de prestaties van de elektrische aandrijflijn en het thermomanagement van de accu, tot metingen tijdens laadprocessen bij snellaadstations.

Strenge tests

Na afloop van de tests legde een prototype op zijn eigen as ook de terugrit af. Die was meer dan 2.000 km lang en liep van Granada via Valencia, Barcelona, Montpellier en Lyon naar het ontwikkelings- en testcenter in Wörth. De eActros 600 viert zijn première op 10 oktober 2023. In 2024 is de serieproductie gepland.

Dr. Konrad Götz, Hoofd afdeling Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Sinds vorig jaar onderwerpen we de eActros 600 aan strenge tests. Na de wintertests in Finland in het voorjaar bij vrieskou tot min 25 °C en de eerste tests op de openbare weg, moest de e-truck zich nu bewijzen bij meer dan 40 °C in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met glans. Nu, in de volgende stap, kijken we uit naar de praktijktests bij onze klanten."

Nieuw design

Een nieuw design voor de cabine van de eActros 600 breekt met het vertrouwde uiterlijk van de Actros-serie, neemt designelementen over van het conceptprototype dat op de IAA werd gepresenteerd en zet deze voort met strakke lijnen en een aerodynamisch design. Ook het interieur is vernieuwd.

Lees ook: Mercedes start Actros DueL Campagne

Accu's

Drie accupakketten geven de serieversie van de eActros 600 een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren als onderdeel van de nieuwe eAs genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. De hoge accucapaciteit moet een actieradius van 500 km mogelijk maken zonder tussentijds laden.

Naast de trekker-oplegger zal Mercedes-Benz Trucks direct na de introductie ook varianten met open laadbak van de eActros 600 gaan produceren, zodat klanten nog veel meer inzetmogelijkheden in het volledig elektrische transport krijgen. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 zo ontworpen dat hij aan dezelfde duurzaamheidseisen voor voertuig en componenten voldoet als een vergelijkbare conventionele heavy-duty Actros-langeafstandstruck. Dat betekent 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik.

In de eActros 600 worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s van de eActros 600-serietruck moeten in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent kunnen worden geladen aan een laadstation met circa 1 megawatt vermogen.

Kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch internationaal transport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services. De eActros 600 is daarmee de juiste keuze voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid.