Voor het langeafstandstransport zijn er op dit moment weinig alternatieven die passen in een duurzaamheidsstrategie, aldus Leila Mulder, marketing director bij Rolande. “Met een truck die rijdt op bio-lng kun je de CO2-uitstoot terugdringen tot wel 100 procent en vergelijkbare afstanden overbruggen. Daarnaast geloven we dat de verhoudingen van energieprijzen ook weer naar een normaal niveau gaan. De afgelopen tien jaar is de prijs van lng altijd lager geweest dan die van diesel. Dat was de laatste acht maanden anders, maar we zien lng en bio-lng als een langetermijnoplossing. We kijken uiteraard ook naar andere alternatieven, zoals waterstof en elektrisch. Lng verkopen is voor ons geen doel op zich. We verkopen CO2-reductie. Nu is dat het beste haalbaar met lng en bio-lng, maar we geloven dat er voor alle alternatieven een rol is weggelegd in de energietransitie.”

Bio-lng

Rolande, met hoofdkantoor in Tilburg, is sinds 2010 bezig met het verduurzamen van het zware wegtransport. Met de ontwikkeling van een eigen productielocatie van bio-lng in Leeuwarden zet Rolande een belangrijke stap om de transitie naar het biologische vloeibare aardgas mogelijk te maken. “Op dit moment bestaat ongeveer een kwart van ons totale volume al uit bio-lng en rijdt een deel van onze klanten op een blend van lng en bio-lng. Ons doel is om ervoor te zorgen dat we al onze klanten zo snel mogelijk 100 procent bio-lng kunnen aanbieden”, aldus Mulder. 

Lees ook: ‘Als je er slim mee omgaat, is een lng-trekker goedkoper dan een diesel’

Bio-lng is biogas van afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, slib, mest of landbouwafval.

Groeiambitie

Rolande realiseert zich dat – naast de beschikbaarheid van het product – een dekkend netwerk essentieel is voor vervoerders om de overstap te maken naar bio-lng. Inmiddels heeft Rolande dertien eigen (bio-)lng-tankstations in Nederland, drie in België en vijf in Duitsland. Op dit moment zijn er nog twee in aanbouw, in Bodegraven en in Hamburg. Dit jaar volgen er nog zes tankstations in Nederland, België en Duitsland. Mulder: “We hebben een duidelijke groeiambitie voor de komende jaren waarbij het zwaartepunt op Duitsland ligt, een belangrijke ader voor het internationale wegtransport. Maar we blijven ook in Nederland en België doorontwikkelen en kijken ook naar de mogelijkheden in andere landen. Hierbij kijken we met name naar strategische locaties die het netwerk zo dekkend mogelijk maken. We groeien met onze klanten mee.” 

Toekomst 

Omdat de beschikbaarheid van bio-lng omhoog moet, gaat Rolande dit ook zelf produceren, onder andere in Leeuwarden. “We kijken naar andere locaties en mogelijkheden om meer bio-lng beschikbaar te maken”, zegt Mulder. “Zo blijven we het importeren uit Scandinavië en biedt de aangepaste wet- en regelgeving ook in Nederland en Duitsland nieuwe mogelijkheden die we onderzoeken.” 

In Leeuwarden wordt straks 9,2 kiloton bio-lng geproduceerd. Daarmee kan jaarlijks ongeveer 38 miljoen duurzame kilometers worden gereden.