Nijenhuis is sinds deze maand als zevende partner aangesloten bij Hytruck Consult & Partners (HCNP). “Ik merk vanuit mijn eigen praktijk dat er bij veel ondernemers grote belangstelling is voor zero-emissietransport en -logistiek. Daarom ben ik blij met mijn partnerschap bij HCNP. Samen hebben we heel veel expertise en ervaring en kunnen we ondernemers veel efficiënter en sneller van dienst zijn. Zo kan HCNP ook als powerhouse fungeren voor een ondernemer. Die kan bij ons met één telefoonnummer zijn complete project turnkey opgeleverd krijgen als dat de vraag is.”

Traject naar elektrische vrachtwagen

Gevraagd naar zijn inschatting van het traject naar zero-emissielogistiek in de komende vijf jaar, zegt Nijenhuis dat al vóór 2030 alle inzetten met zero-emissietrucks goedkoper zullen zijn dan die van een diesel. “Ik zie nu al steeds meer gevallen waar de TCO van een zero-emissievoertuig lager is dan die van een conventioneel voertuig. Daarnaast hebben de Europese truckfabrikanten afgesproken vanaf 2040 te stoppen met de productie van fossielaangedreven voertuigen. Ik geloof er dan ook heilig in dat er rond 2035 geen dieseltruck meer zal worden verkocht.”

Het is nog lang geen 2035

“Toch hoor ik nog vaak bij transportondernemers dat ‘we tot 2035 nog dertien jaar tijd hebben’”, vervolgt Nijenhuis. “Dat lijkt ver weg. Maar dat is écht niet zo, dus laat je niet in slaap sussen. Je moet vandaag al antwoorden hebben om morgen te kunnen blijven rijden. Ondernemers zullen heel veel nieuwe kennis tot zich moeten nemen én implementeren in hun bedrijfsvoering en daarbij veel problemen tegenkomen. Dan moet je niet tot het laatste moment wachten en denken dat je dan alles met stoom en kokend water nog geregeld krijgt.” 

Tijdvretende uitdagingen

“Wat er op ons afkomt, is gigantisch”, schetst Nijenhuis. “Je moet nu al een duidelijke stip op de horizon zetten hoe jou bedrijf er in 2030 uit moet zien. Materieel koop je voor langere tijd. Maar voor je zelfs daaraan kunt denken, kom je nog voor heel veel tijdvretende uitdagingen te staan. De grootste zal voor velen de beschikbaarheid van, of zeker de eerste jaren, de schaarste aan elektrische energie zijn.”

Hytruck Consult & Partners (HCNP)

Hytruck Consult & Partners (HCNP) is een consultancy- en kennisinstituut voor zero-emissietransport en -logistiek. HCNP positioneert zich niet alleen als expert in batterijelektrische en volledig elektrische voertuigen maar ook in de integrale uitrol van duurzame-energieproductie, oplaad- en waterstoftankinfrastructuur en de inpassing van een compleet zero-emissieconcept in een bestaande bedrijfsvoering.

Dus is het volgens Nijenhuis voor ondernemers – om te beginnen – wijs om nu al een aanvraag voor extra energie te doen. “Anders loop je het gevaar dat je aanvraag straks diep in de stapel komt te liggen. Dit nog los van het gevaar dat de politiek vanwege energieschaarste kan besluiten dat woonwijken en algemene voorzieningen voorrang krijgen. Dus is het misschien wel verstandig om te investeren in zonnepanelen of waterstof. Dit nog los van allerlei stroperige regelgeving en lange (op)levertijden.” 

Zero-emissie transporteren is anders

“En dat is allemaal nog het voorbereidende traject”, onderstreept Nijenhuis. “Uiteindelijk wil je zero-emissie transporteren. Dat is anders en dus wil je vooraf ruim praktische ervaring met alle aspecten van zero-emissietransport en -logistiek opdoen. Nu heb je nog de tijd om gedoseerd te leren hoe dat het beste bij jouw bedrijfsvoering past en om je hele bedrijf in al zijn facetten toekomstbestendig te maken. Tegelijkertijd geldt, dat hoe beter je dat in de vingers krijgt, des te sterker je concurrentiepositie wordt. In dat licht bezien, is de aanschaf van een elektrische vrachtwagen altijd een verantwoorde investering.” 

Nijenhuis ziet het als zijn roeping om ondernemers in dit hele proces met raad en daad bij staan. “Het mooiste vind ik het als ik een compleet traject mag doen. Daar zie ik mijn partnerschap bij HCNP als ondernemerscoöperatie heel duidelijk als een verbreding en verdieping. Daarmee is de klant verzekerd van kwaliteit en hoef ik minder vaak ‘nee’ te verkopen.”

Lees ook:
Subsidieregeling AanZET voor zero-emissietrucks in de maak
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor. Deze regeling draagt bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord om de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector te verminderen. AanZET heeft ook als doel om sneller over te stappen op emissieloze vrachtwagens.