Het bedrijf opende onlangs de eerste hybride Shell-locatie Eindhoven Acht, Truckstop Acht genaamd, een plek niet ver verwijderd van Eindhoven Airport. Daar wachten vier laadpalen van 300 kW op elektrische vrachtwagens. Sandra Geilings, cluster manager BeNeFrUx (België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg) Shell Commercial Road Transport doet een en ander uit de doeken.

1. Waarom is gekozen voor Eindhoven Acht als eerste locatie?

“Daar zijn diverse redenen voor op te noemen. Allereerst is Eindhoven Acht qua oppervlakte één van de grootste stations in Nederland. Er is dus voldoende plaats voor snelladers.  Bovendien is dit een zeer strategische locatie. Als je van Rotterdam richting Duitsland gaat, loopt de route langs deze plek. Tot slot was deze logistieke hub echt een plek waar zowel grote als kleine vervoerders Shell benaderden met de vraag om hier een laadplein te faciliteren.

Veel transportbedrijven willen overigens ook graag oplossingen op eigen terrein. Om daaraan tegemoet te komen, bieden wij sinds twee jaar eDepot Solutions aan. Wij hebben dat bijvoorbeeld verwezenlijkt bij onze klantKivits Drunen. Daar gaat het niet alleen om laadpalen, maar ook om zonnepanelen en battery packs.”

2. Wat is jullie visie achter het openen van hybride laadlocaties?

“We willen ingaan op alle energiebehoeftes van zakelijke klanten. Dit varieert van het aanbieden van Shell Renewable Diesel en Shell BioLNG tot snelladers thuis en onderweg voor elektrische trucks. Het laden van de truck kan plaatsvinden op een truckstop met veel faciliteiten, zoals Eindhoven Acht. Tijdens een pauze van drie kwartier kan een truck inmiddels al zo veel laden dat de chauffeur zeker kan rijden tot de volgende pauze. Hoeveel dat precies is, is sterk afhankelijk van de truck. Nederland telt inmiddels zo’n 1.400 elektrische trucks, 1% van het totaal. We zien een enorme groei.”

3. Rijden er in de omgeving Eindhoven Acht veel e-trucks rond?

“Truckstop Acht wordt dagelijks ontdekt door chauffeurs. En de officiële opening vorige maand met bijbehorende media-aandacht heeft ook geholpen om het tankstation meer bekendheid te geven. Nieuw is dat chauffeurs een plaats kunnen reserveren op een bepaald tijdstip via Book & Charge; daarmee weten ze zeker dat ze terecht kunnen. Zo’n reservering geldt voor een uur en momenteel boeken veel chauffeurs voor de zekerheid twee tijdslots om niet mis te grijpen. - Dat is nu mogelijk, want we zijn in deze fase nog aan het leren. - Als ze zijn aangekomen op de locatie, bieden ze hun pasje aan en gaat een slagboom open. Zo weten we zeker dat vrachtwagens de laadplaatsen niet per abuis gebruiken als parkeerplaats. Verder kunnen chauffeurs tijdens het laden zelf wat eten of drinken in de shop.”

4. Maken er inmiddels al veel e-trucks gebruik van Truckstop Acht?

“Cijfers geven wij niet vrij. Maar het aantal groeit zeker.”

5. Wat is jullie duurzaamheidsvisie op het gebied van transport? Hoe gaat de verschuiving naar elektrisch transport verlopen?

“De verduurzaming van wegtransport is complex. Elke klant heeft zijn eigen verduurzamingsreis. Met onze slimme digitale oplossingen bieden wij ontzorging aan transportbedrijven. Verder rijdt momenteel nog slechts 1% elektrisch: wij verwachten dat dat in 2030 richting 10% gaat.”

6. Hebben jullie een idee wanneer (en of) elektriciteit op hetzelfde prijsniveaus komt als diesel?

“Die vraag is minder relevant. Het is beter om naar de total cost of ownership te kijken. Onze rekenmodellen hebben scenario’s waar de TCO van elektrische en dieseltrucks over vijf jaar ongeveer hetzelfde zullen zijn. Dit is dus echt iets significants en komt snel onze kant op; als Shell zetten we dus volop in op elektrificatie van vrachtvervoer.”

7. Concurrent Milence, een joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, opent een laadhub in Venlo. Wat vinden jullie daarvan?

“Wij moedigen zo veel mogelijk elektrische laadinfrastructuur aan. Wij zijn er dus blij mee.”

8. Hoeveel laadpalen komen er in Pesse? Is dat ook een ruime locatie waar te zijner tijd waterstof kan worden aangeboden?

“Bij Pesse komen er twee laadpunten voor trucks.”

9. Hoe gaat de megawattlocatie bij Amsterdam eruit zien?

“Daar kunnen hopelijk ergens in Q1 volgend jaar wat meer over vertellen.”

10. En wat zijn de kosten van het elektrisch laden?

“De kosten van laden verschillen per locatie en hierin zijn we competitief.”

Lees ook: “Onvoldoende CO2-reductie met elektrische trucks in 2030”