Martens en Van Oord uit Oosterhout voert projecten uit in binnen- en buitenland. “Onze opdrachtgevers, zoals Rijkswaterstaat en waterschappen, eisen dat we steeds meer emissieloos gaan werken”, zegt directeur Tobias van Oord. “Dit is onze eerste stap om aan die eis te gaan voldoen."

Rijkswaterstaat heeft als doel dat in 2030 projecten emissieloos uitgevoerd moeten worden. Dat betekent dat mobiele werktuigen en transportmiddelen op de bouwplaats geen schadelijke stoffen meer uitstoten. "Ook nu al kan de inzet van een emissievrij voertuig bij een aanbesteding het verschil zijn tussen het wel of niet doorgaan van een opdracht.”

Support van fabrikant en dealer

"Volvo was de eerste die met een zware range elektrische trucks uitkwam en deze trucks af fabriek levert”, zegt Van Oord. “Toen Volvo Trucks met het nieuws naar buiten kwam, hebben we direct contact opgenomen met Bluekens Truck en Bus.”

Van Oord wilde per se een af fabriek oplossing. “Als je begint met elektrisch is het extra belangrijk dat er een goede fabrikant en dealer achter je staan. Ik heb veel vertrouwen in de kwaliteit van Volvo Trucks en de service van Bluekens, een dealer met de kennis en het netwerk om elektrische trucks te onderhouden.” 

Aanwezig bij een Kenniscafé

Hij vindt dat de dealer het bedrijf uitstekend heeft geïnformeerd over de technische mogelijkheden van elektrische trucks. "Wat ik ook goed vind, is dat Bluekens klanten meeneemt in dergelijke nieuwe ontwikkelingen. Zo ben ik aanwezig geweest bij een Kenniscafé over elektrisch transport en laadinfra.”

De geleverde Volvo FH Electric 6x2-trekker is de eerste uit een serie van drie. De trucks worden met kieptrailers ingezet voor het transport van zand, grond en grind. De Volvo FH Electric 6x2-trekkers zijn technisch geschikt voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton. In navolging van de Volvo FH, FM en FMX Electric 4x2-trekkers, volgt de RDW-goedkeuring voor een 6x2-trekker met een GCW van 50 ton binnenkort.

300 kilometer actieradius

De trucks hebben zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit en een actieradius tot 300 kilometer. “In eerste instantie gaan we de trucks opladen met een standaard AC-lader. Dat gebeurt ’s nachts, zodat de trucks ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen. Als in het voorjaar de stroomaansluiting op ons terrein is verzwaard, krijgen we DC-snelladers, waarmee een truck in iets meer dan twee uur volledig is opgeladen."

Het bedrijf heeft snelladers nodig om het wagenpark op grotere schaal te kunnen elektrificeren. "De actieradius van 300 kilometer is namelijk maar voor een klein deel van ons werk voldoende om een volledige werkdag te kunnen rijden. Als we verder willen rijden, moeten we tussentijds overdag kunnen bijladen met snelladers."

De komende jaren zal overigens het aantal oplaadpunten voor trucks onderweg uitbreiden. Onder de naam Milence werkt een joint venture, waar onder andere Volvo Group deel van uitmaakt, aan een grootschalig openbaar laadnetwerk voor zware trucks in Europa.

Opladen op gunstige momenten

Martens en Van Oord gaat zo veel mogelijk slim opladen. “We gaan de truck ’s nachts opladen op het moment dat de stroom goedkoop is. Wij rekenen onze stroom elke dag af op basis van de EPEX-uurprijzen. Elke dag zijn rond 15.00 uur de uurtarieven voor de volgende dag bekend. De snelladers gaan we zo inregelen dat de trucks ’s nachts in de goedkope uren worden opgeladen. Dat kan flink schelen: op sommige dagen is het verschil tussen de goedkoopste uren en de duurste uren factor vier. Hier komt nog wel een vast bedrag aan energiebelasting overheen, waardoor het effectieve verschil kleiner wordt.”

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Voor de aanschaf van de Volvo FH Electric-trekkers heeft Martens en Van Oord een subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). In 2022 bestond deze subsidieregeling voor het eerst en in 2023 komt er een vervolg.

Subsidie aanvragen kan weer vanaf 4 april. Van Oord: “Een elektrische truck vergt een forse meerinvestering ten opzichte van een dieseltruck. Zonder de AanZET-subsidie waren de trucks er niet gekomen, dat was een harde voorwaarde. Daarnaast merken we dat een aantal klanten bereid zijn om meer te betalen omdat we emissieloos rijden. Dat is ook echt cruciaal voor een haalbare businesscase.”

Lees ook: Elektrisch rijden in de praktijk: ‘Het valt me 100 procent mee’