De eerste elektrische Renault Trucks D-bakwagen, met een actieradius van 180 kilometer, werd een jaar geleden in gebruik genomen door de vestiging in Apeldoorn. De tweede en derde E-Tech-trucks worden sinds begin april ingezet op vaste routes in Rotterdam en Assen. Deze 4x2-bakwagens met 250 pk, voorzien van vier accupakketten met een gezamenlijk vermogen van 264 kWh, hebben een actieradius van 230 kilometer. “Ruim voldoende voor de regioactiviteiten waar ze voor worden ingezet”, verklaart Veneboer. “Behalve dat klanten hiermee volledig CO2-neutraal beleverd worden, vertellen onze chauffeurs dat ze na een werkdag minder moe thuiskomen.”

Sluyter heeft eigen laadpalen

Opladen gebeurt ’s nachts op de vestigingen, waar Sluyter beschikt over eigen laadpalen. Deze zijn als totaaloplossing door laadinfrastructuurpartners van Renault Trucks zijn geleverd. De samenwerking tussen de logistiek dienstverlener en de vrachtwagenfabrikant gaat jaren terug. Veneboer: “Door het intensieve contact weten we exact wat we aan elkaar hebben. Het was voor ons dan ook een voor de hand liggende keuze om deze duurzaamheidsstap samen met Renault Trucks te zetten.” 

Maatschappelijke verplichting  

Ondanks de hogere aanschafkosten ziet Veneboer de businesscase van de elektrische vrachtwagens positief tegemoet. “De verwachting is dat de trucks, door de alsmaar stijgende brandstofprijzen en minimale onderhoudskosten, zichzelf grotendeels terugverdienen. Maar we ontkomen er niet aan dat transport voor zowel verladers als transporteurs duurder wordt. Het is een investering van beide kanten.”

william veneboer sluyter logistics
William Veneboer: “Zodra de zero-emissiezones ingevoerd worden, willen wij vooroplopen.” 

Het liefst zou Veneboer zien dat alle nieuwkomers in de vloot voorzien zijn van een elektrische aandrijving. “Los van dat steeds meer opdrachtgevers er om vragen, zien wij de noodzaak om nu te investeren. Zodra de zero-emissiezones ingevoerd worden, willen wij vooroplopen.” 

Het elektrificeren van het wagenpark is niet de enige stap die Sluyter zet naar het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Het uitwisselen van ladingen, het minimaliseren van lege kilometers en het toenemende gebruik van duurzame hvo-diesel moeten de organisatie aan een tweede Lean & Green Star helpen. “Wij zijn van mening dat wij de maatschappelijke verplichting hebben om te verduurzamen in de steden waar wij vervuilend zijn.”