In een eerste reactie zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN) de accijnsverlaging te waarderen en het als een erkenning van het kabinet te zien dat ook de transportsector en diens klanten zwaar te lijden hebben onder de torenhoge dieselprijzen. 

Accijnsverlaging

Tegelijkertijd kan de accijnsverlaging volgens de ondernemersorganisatie niet worden gezien als oplossing voor de brandstofproblemen die de sector nu ondervindt. Het is vooral zaak dat transportondernemers zelf in gesprek gaan en blijven met hun opdrachtgevers om reële afspraken te maken over de hoge en wisselende brandstofprijzen. Dat kan met een zogenoemde brandstofclausule.

Hoge prijzen

Volgens Marnix van Rij, staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst, heeft dat de snelheid van het besluit niet alleen te maken met de hoge prijzen aan de pomp. “Ook in België zijn dit soort maatregelen aangekondigd. De verschillen in de grensstreek moeten niet te groot worden.” Daarnaast gaat de btw op energie – gas en elektriciteit – per 1 juli omlaag van 21 procent naar 9 procent.

En lng dan?

TLN wijst de overheid ook op het probleem van de hoge aardgasprijzen. Dat wordt in de vorm van lng in de transportsector gebruikt als milieuvriendelijk alternatief voor diesel. De overheid heeft dit eerder rechtstreeks gestimuleerd, maar daarna de handen van deze brandstof afgetrokken. TLN heeft de minister van Economische zaken in februari per brief verzocht om ondernemers die door het stimuleringsbeleid van de overheid zijn overgestapt op lng met een regeling te compenseren.

Lees ook:
‘Als je er slim mee omgaat, is een lng-trekker goedkoper dan een diesel’

“Omdat wij onze CO2-voetafdruk willen verkleinen, investeren we alleen nog maar in lng-trekkers”, zegt Koeltrans-directeur Günther Maters. “Als je er slim mee omgaat, is een lng-trekker zelfs goedkoper dan een diesel.”