De afgelopen drie jaar heeft Heijmans zijn duurzame servicelogistiek meermaals getest, doorontwikkeld en inmiddels in de praktijk gebracht. En dat met succes, aldus de bouwonderneming. 

Heijmans werkt samen met verschillende partners

Tot nu zijn er dagelijks tientallen transporten nodig voor onderhoud aan een gebouw. Dat kan sneller, schoner en slimmer. Daarom is Heijmans een samenwerking aangegaan met een netwerk van verschillende partners. Vanuit die samenwerking heeft het bedrijf de beschikking over logistieke hubs en uitstootvrij vervoer in de grootste steden. Het resultaat: een nieuw logistiek systeem dat zorgt voor 100 procent minder uitstoot, 80 procent minder transporten en leveringen die twee uur eerder op locatie zijn. Inmiddels is Heijmans met de dienst van start gegaan in Amsterdam en Rotterdam en zijn de voorbereidingen in Den Haag, Leeuwarden en Leiden gereed. Eerder dit jaar tekenden Heijmans en Koninklijke Saan een jaarovereenkomst voor bouwlogistieke diensten. 

Verkleinen impact van transportbewegingen

Een grote onderhoudsklant van Heijmans is de Hogeschool van Amsterdam. “Als grote organisatie spelen we een grote rol in het aantal vervoersbewegingen in de stad, omdat we veel onderhoud nodig hebben aan onze panden”, vertelt Susanne Balm, onderzoeker Lectoraat City Logistics bij Hogeschool van Amsterdam. “Het is heel mooi dat we op deze manier samen met Heijmans onderdeel zijn van de oplossing om de impact van de transportbewegingen te verkleinen. Dit draagt bij aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij graag nemen in de stad.”

Rondje om de aarde

Ralph Oduber, manager Business Development bij Heijmans, vult aan: “In 2025 moet een groot deel van het vervoer in de steden uitstootvrij zijn. Daar kan niemand omheen, zeker niet als je gebouwen hebt in de stad en je dus verantwoordelijk bent voor de keten van het vastgoedonderhoud. Voor elke € 10 miljoen aan onderhoud in de binnenstad wordt er alleen al voor de levering van materialen dik 35.000 kilometer per jaar in diezelfde binnenstad gereden. Dat is een rondje om de aarde. De uitstoot en de verkeerslast die dat met zich meebrengt is een groot maatschappelijk probleem. Zoiets kun je niet in je eentje oplossen. Dit concept is veelbelovend.”

Lees ook deze column van Christiaan van Luik: Bouwopgave vraag om nieuw logistiek denken en doen