Over vier jaar voeren dertig tot veertig gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Alleen nul-emissievracht- en -bestelauto’s mogen dan deze zones binnenrijden. Tegelijkertijd worden er meer onlinebestellingen gedaan dan ooit tevoren. Al die pakketjes moeten ook worden thuisbezorgd. Red je Pakketje – dat per 1 januari 2022 zijn naam verandert in die van moederbedrijf Instabox – streeft vanaf de oprichting naar het minimaliseren van de negatieve impact op mens en milieu. Met deze ambitie benaderde het bezorgbedrijf Bluekens EV. Het gevolg is dat sinds deze maand Red je Pakketje in Utrecht en Amsterdam bestellingen bezorgt met elektrische bedrijfswagens. Eind 2022 wil Red je Pakketje zelfs volledig elektrisch rijden. 

Grotere bedrijfswagens dan gedacht

“Dit is een grote stap voor ons”, zegt Sam Rohn, ceo bij Red je Pakketje. “We bezorgen steeds meer en we zijn blij dat we leveringen kunnen aanbieden op de Red je Pakketje-manier: ongecompliceerd, snel en CO2-neutraal.” 

“Wij hebben een lange samenwerking met Red je Pakketje en ondersteunen het bedrijf in zijn ambitie om 100 procent CO2-vrij te worden”, vertelt Gert-Jan Jonker, general manager bij Bluekens EV. “In anderhalf jaar tijd kan er echter veel veranderen. Zo zijn de bussen die Red je Pakketje nu nodig heeft qua volume veel groter geworden dan dat het eerder gedacht had. Het is mooi om te zien dat twee partijen die een voortrekkersrol in emissievrije stadslogistiek hebben elkaar weten te vinden en daarmee de transitie weten te versnellen.” 

Verduurzaming transport

De Maxus eDeliver 9 heeft een lichtgewicht EV-platform, wat zorgt voor een lager eigen gewicht, wat weer resulteert in een hoger laadvermogen en een lager stroomverbruik. Daarnaast zijn alle modellen standaard uitgerust met een 3-fasen AC-laadmogelijkheid en een tot 80 kW DC-laadmogelijkheid. 

De elektrische voertuigen zijn gefinancierd door Beequip, leasebedrijf voor zwaar materieel. “Wij ondersteunen de droom van Red je Pakketje om CO2-neutraal te bezorgen, een mooi voorbeeld van hoe we kunnen bijdragen aan de verduurzaming in de transportmarkt”, reageert Ricardo Huisden, equipmentexpert van (elektrisch) transportmaterieel bij Beequip.

Eerste volledig fossielvrije bezorgdienst 

Het duurzame hoofddoel van Red je Pakketje is een 100 procent elektrisch netwerk waarmee ze overal op het vasteland van Nederland kunnen bezorgen. Dat is een wereldprimeur, aldus Rohn. “Geen pakketbezorger of supermarkt heeft dit al voor elkaar gekregen.”