De nieuwe Volvo FH Electric trekker is voor Simon Loos de eerste elektrische trekker die in serie wordt gebouwd door een OEM (Original Equipment Manufacturer). Het is ook de eerste die wordt ingezet op langere afstanden en met hogere gewichten, tot zo’n 40 ton totaal.
De transporteur rijdt al met meer dan twintig elektrische vrachtwagens van andere merken. Men heeft inmiddels ruim 1,5 miljoen elektrische kilometers ervaring in met name een stedelijke omgeving. 

Langere afstanden

“De komende periode gaan we ongetwijfeld veel leren over de impact van elektrisch rijden op deze langere en zwaardere inzet, zodat we ons goed kunnen voorbereiden op het verder opschalen van zwaar elektrisch transport in de toekomst”, zegt Wim Roks van Simon Loos.
De uitstoot wordt verminderd tijdens het rijden met de nieuwe Volvo FH, en ook in het productieproces is er milieubewust gedacht.“Deze truck is onderdeel van de eerste batch vrachtwagens waarvan het chassis gemaakt is van fossielvrij staal.” De truck zal worden ingezet tussen verschillende DC’s.

Uitrol Volvo FH

De uitrol van elektrische Volvo’s in Nederland gaat de komende tijd door, met een complete range trucks: van de lichte range Volvo FL en FE (vanaf 16 ton) en de zware range FH, FM en FMX (tot 50 ton GVW).

Lees ook: ‘Aanschaf elektrische vrachtwagen is voor ons ‘the next step’ in verduurzaming’

Simon Loos krijgt er nog acht elektrische Volvo trucks bij. Voor deze voertuigen ist een Volvo Gold-onderhoudscontract afgesloten voor maximale beschikbaarheid.

Lees ook: Elektrisch rijden in de praktijk: ‘Het valt me 100 procent mee’