Als er gesproken wordt over het verduurzamen van de transportsector, wordt er al snel gedacht aan zero-emissievrachtwagens. Maar er zijn oplossingen voorhanden die sneller en eenvoudiger te realiseren zijn, zoals het efficiënter maken van transport en het terugdringen van onnodige vervoersbewegingen. Reining, De Rooy Transport en Van der Wal zijn hier ieder op hun eigen manier mee bezig en delen hun ervaringen met de sector. 

Hoe kunnen we transport verduurzamen?
Gerrit Hes, directeur en eigenaar van Reining: “Duurzaam transport is het vervoeren van goederen op een zo efficiënt mogelijke manier, waardoor we zo min mogelijk grondstoffen nodig hebben. Om dit te bereiken, kunnen we het over zero-emissieoplossingen hebben, maar daarvoor zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen. Laten we vooral naar het laaghangend fruit kijken. Als we bij iedere beweging het voertuig zo optimaal mogelijk willen benutten, moet de knop bij verladers om. Ik zal een voorbeeld geven. Wij hebben ooit een grote klant voorgesteld 15 procent meer mee te nemen in dezelfde beweging. Dat betekent 15 procent minder CO2-uitstoot tegen dezelfde kosten. Maar dat was geen optie, omdat het niet aangepast kon worden in hun bedrijfssoftware. Een trieste constatering. En zo zijn er veel meer voorbeelden.” 

‘Nu wordt slechts 47 procent van de totale beladingsgraad benut en 33 procent van de vrachtwagens rijdt zelfs volledig leeg, wat natuurlijk idioot is’

Henk van der Wal, ceo en eigenaar van van der Wal company

Peter de Rooy, die samen met zijn broer De Rooy Transport runt, is het hier volledig mee eens. “Wij komen als distributiebedrijf bijna iedere dag bij dezelfde klanten voor één doosje of pallet. Waarom kan dat niet één of twee keer per week op drie pallets? Dat is voor ons efficiënter en voor de verlader voordeliger.” “De grootste besparingen zijn te behalen in het langeafstandtransport”, zegt Henk van der Wal, eigenaar en ceo van Van der Wal Company. “Als we daar 20 procent minder leeg kunnen rijden, levert dat veel meer CO2-besparing op dan het vervangen van een dieseltruck, die iedere dag de stad in rijdt, door een elektrische variant. Maar we kunnen pas echt stappen zetten door samen met verladers te kijken naar hoe we de beladingsgraad kunnen optimaliseren. Nu wordt slechts 47 procent van de totale beladingsgraad benut en 33 procent van de vrachtwagens rijdt zelfs volledig leeg, wat natuurlijk idioot is.” 

Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? 
Hes: “We slagen er slecht in de boodschap over te brengen, want wij zijn als partijen te klein. Pas als we de prijs verhogen, worden klanten gedwongen na te denken.” De Rooy: “Ook de knop bij de eindklant moet om. Als je via internet iets bestelt, dan heb je het morgen in huis. Om al die leveringen op tijd te kunnen doen, moeten wij vaak meerdere auto’s per dag inzetten. Dat is niet efficiënt en al helemaal niet duurzaam.” Van der Wal pleit voor het delen van voorbeelden, die leiden tot een aanzienlijke CO2-besparing, met zowel verladers als vervoerders. “Wat binnen onze macht ligt, moeten we beïnvloeden, zonder eerst aan onze eigen portemonnee te denken. Laten we voorbeelden creëren en delen met de rest van de wereld. Bij één klant zou de omzetting naar lzv’s bijvoorbeeld niet alleen een CO2-besparing van 35 procent, maar ook € 80.000 op jaarbasis opleveren én het draagt natuurlijk ook bij aan het oplossen van het chauffeurstekort. Maar dan moet de overheid het lzv-netwerk wel uitbreiden.” 

‘Er is geen focus, geen geld en iedereen zit op elkaar te wachten, ook truckfabrikanten, maar dat kunnen we ons niet permitteren’

Peter de Rooy, eigenaar van de Rooy Transport

De Rooy vult aan dat het beleid van de overheid duidelijker moet. “Er is geen focus, geen geld en iedereen zit op elkaar te wachten, ook truckfabrikanten, maar dat kunnen we ons niet permitteren. Het is een gemiste kans bijvoorbeeld dat de invoering van de zero-emissiezones is uitgesteld tot 2030. Zet de druk er maar op, dan gebeurt er tenminste wat.” Het transportbedrijf onder de rook van Utrecht rijdt zelf al sinds 2014 met elektrische auto’s en deelt de ervaringen die ze hiermee opdoen met andere bedrijven. “In het begin vroeg ik me af of het slim was om anderen in het zadel te helpen, maar inmiddels hebben we een grote voorsprong en willen we andere bedrijven helpen ook stappen te zetten.” 

Dit interview krijgt u cadeau van Transport & Logistiek. 
Voortaan alles lezen? 
Kies dan hier uw (online)abonnement!

“Ook slotboekingssystemen moeten meebewegen”, zegt Van der Wal. “Die dicteren ons waar we heen moeten, maar het plannen van transport is bijna niet te automatiseren. Het komt regelmatig voor dat we op maandagochtend met acht auto’s op een bouwlocatie staan. Dat moet veel efficiënter, want vind maar eens retourladingen voor acht auto’s.”

Wat zouden jullie collega-bedrijven willen adviseren?
“Naast duurzaam investeren valt er veel winst te behalen door de bestaande capaciteit optimaal te benutten,” zegt Van der Wal, die al sinds jaar en dag pleit voor een betere samenwerking tussen vervoerders en verladers. “We hebben de plicht om het transport te verduurzamen, want doorgaan op de manier waarop we dat nu doen, is zinloos. Door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we ontzettend veel bereiken. Laat duurzaamheid altijd het belangrijkste doel zijn in de onderhandeling, in plaats van prijs waar veel klanten nu nog te vaak naar op zoek zijn helaas.” 

‘Denk na over hoe je de toekomst in wilt gaan. Hoe wil je het vormgeven? Focus is belangrijk, want je komt er niet meer mee weg om van alles een beetje te doen’

Gerrit Hes, directeur en eigenaar van Reining

Hes: “Denk na over hoe je de toekomst in wilt gaan. Hoe wil je het vormgeven? Focus is belangrijk, want je komt er niet meer mee weg om van alles een beetje te doen.” Van der Wal onderschrijft dit: “Stop geen geld in suboptimale oplossingen, maar kies voor een volledig zero-emissieoplossing die het beste bij jouw dienstverlening past. Voor korte afstanden is dit elektrisch en voor het langeafstandtransport zal dit waarschijnlijk waterstof worden. Deze technieken vragen zoveel kennis, dat het onmogelijk is om meerdere sporen te managen.” 

“Ga in gesprek met je klanten,” zegt Hes. “Over een jaar of twee moeten wij een keuze gaan maken en wij proberen onze klanten ‘partner in crime’ te maken in dit traject.” Voor bedrijven die elektrisch willen gaan rijden, adviseert De Rooy om van tevoren goed na te denken over de stroomvoorziening. “Je moet heel anders gaan plannen, want je kunt niet zo maar overal opladen.” 

Hoe zien jullie de toekomst van transport? 
“Producenten moeten gedwongen worden om dichter bij de bestemming te produceren”, zegt Van der Wal. “Waarom halen we massaal wc-papier uit Tsjechië als dat ook in Nederland geproduceerd kan worden?” Hes: “Door alle ontwikkelingen en het chauffeurstekort gaat transport duurder worden, dat is een ding wat zeker is. En bedrijven zullen zich meer gaan specialiseren.” 

De drie mannen zijn het er over eens dat samenwerken de sleutel tot succes wordt. “Vervoerders en verladers die alles uit de kast trekken om de wereld te verduurzamen zullen elkaar opzoeken, waardoor er een soort leiderschapsgroep zal ontstaan. Ik ben er van overtuigd dat een duurzame vervoerder even kostenefficiënt kan werken als een niet-duurzame vervoerder, misschien nog wel kostenefficiënter, maar daar is transparantie voor nodig”, sluit Van der Wal af.

De Rooy Transport, gevestigd in ’t Goy, werd opgericht door Jan en Riek de Rooy die in de jaren zeventig startten met het vervoeren van groente en fruit. Inmiddels is het familiebedrijf met 120  medewerkers en een wagenpark van vijftig auto’s gespecialiseerd in fijnmazige 24-uursdistributie. De Rooy Transport neemt verduurzaming zeer serieus en rijdt sinds 2014 met elektrische trucks. Het bedrijf is nagenoeg zelfvoorzienend in energie en 70 procent van de medewerkers komt uit de gemeente zelf, wat woon-werkverkeer én onnodige uitstoot scheelt. 

Transportbedrijf Reining uit het noordelijke Hoogezand bestaat bijna honderd jaar en is gespecialiseerd in internationaal volumevervoer en warehousing. Het bedrijf, dat in 2013 zelfstandig werd, heeft 450 medewerkers en vijf Europese vestigingen. Met een wagenpark van rond de 350 eenheden – alleen lzv’s en volumecombinaties – rijdt Reining in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en een deel van ­Noord-Italië.

Van der Wal Company werd in 1924 opgericht door Toon van der Wal is sindsdien uitgegroeid naar een internationale organisatie met meer dan vierhonderd medewerkers en vestigingen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Roemenië, Azerbeidzjan, Kazachstan en Rusland. Naast transport verzorgt de onderneming sinds 2008 met het 4PL-merk SmartWay Logistics de logistieke activiteiten van diverse bedrijven. Door middel van het Kill Empty Running-programma bedenkt Van der Wal slimme oplossingen voor minder (half)lege vrachtwagens op de weg.